לאבד האויבים - פרק יא
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
(א)
לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד בַּיהוָה חָסִיתִי אֵיךְ תּאמְרוּ לְנַפְשִׁי נוּדִי הַרְכֶם צִפּוֹר:
![<b>ידרכון</b>. ז"ל רש"י, דואג ודילטורי הדור המטילין איבה ביני ובין שאול. ידרכון, לשון דריכה וכו', ע"כ. וקשה שמנין לרש"י שכאן מדובר על לשון הרע הזה. ויתכן ש"כי הנה" גמטריא צ' וכן "איבה ביני". ונראה עוד להוסיף, על יתר, שמספר יתר הנשאר מתרי"ג הוא ג', והוא כי לשון הרע שקול כשלשה עבירות החמורות, שפיכות דמים עבודה זרה וגילוי עריות, וזהו כוונת על יתר, מה שהוא על יתר מצוות, ודו"ק. ועוד אפשר לומר דבמזמור ק"כ נמשל לשון הרע לחיצים כמאה"כ חצי גבור שנונים, וקודם לזה כתוב מה יתן לך ומה יוסיף לך לשון רמיה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
כִּי הִנֵּה הָרְשָׁעִים יִדְרְכוּן קֶשֶׁת כּוֹנְנוּ חִצָּם עַל-יֶתֶר לִירוֹת בְּמוֹ-אפֶל לְיִשְׁרֵי-לֵב:
![<b>צדיק מה פעל</b>. ע"ד שאחז"ל (חולין צב) שהעולם מתקיים על מ"ה צדיקים, וזהו כי השתות יהרסון צדיק מה, ר"ל מה צדיק, פעל. ועוד אפש"ל, צדיק רמז להקב"ה צדיקו של עולם, ע"י מ"ה צדיקים פעל אותם (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
כִּי-הַשָּׁתוֹת יֵהָרֵסוּן צַדִּיק מַה-פָּעָל:
(ד)
יְהוָה בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ יְהוָה בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ עֵינָיו יֶחֱזוּ עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ בְּנֵי אָדָם:
(ה)
יְהוָה צַדִּיק יִבְחָן וְרָשָׁע וְאהֵב חָמָס שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ:
(ו)
יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים פַּחִים אֵשׁ וְגָפְרִית וְרוּחַ זִלְעָפוֹת מְנָת כּוֹסָם:
(ז)
כִּי-צַדִּיק יְהוָה צְדָקוֹת אָהֵב יָשָׁר יֶחֱזוּ פָנֵימוֹ:
קראת? שתף חברים