למי שהלשינוהו חינם - פרק קיז
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>הללו</b>. זה המזמור בשני פסוקים כי המזמור הוא לימות המשיח שאז יהיו רק שני דברים ישראל בתרי"ג מצוות ואומות העולם בז' מצוות כולם יעבדו שכם א' את ד' (רד"ק).<br/><b>הללו את ד' כל גוים</b>. ומה שמחתם, אלא כשיראו שיגאלו ישראל יתפרסם גדולתו בעולם וזה שמחתם (מהר"ע פיגו).<br/><b>הללו את ד' כל גוים</b>. ולמה, כי על ידי ישראל הם יקבלו יותר שפע וכמאמר חז"ל כי אילו ידעו אומות העולם מה הפסידו בחורבן בית המקדש לא החריבוהו (מהר"ם אלשיך מבקש ד').<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
הַלְלוּ אֶת-יְהוָה כָּל-גּוֹיִם שַׁבְּחוּהוּ כָּל-הָאֻמִּים:
![<b>חסדו, ואמת</b>. כי חסד מה שעושה עם ישראל שגאלן ואמת מה שנגלה כבוד מלכותו (מהר"י אברבנאל).<br/><b>כי גבר עלינו חסדו</b>. אפשר לפרש על פי דברי חז"ל (זבחים קטז ע"א) ד' יברך את עמו בשלו' ועיין שם מהרש"א שהקב"ה נתן התורה שנקראת עז לעם ישראל מפני שהם עזים ולא היה כל אומה יכולה לעמוד אלולא התורה, וזה טעם הפסוקים הללו את ד' כל גויים ולא תפחדו מכלל ישראל כי ניתן להם תורה וזה כי גבר עלינו חסדו וממילא מזה יצא ד' יברך את עמו בשלום (שם משמעון).<br/><b>כי גבר עלינו חסדו</b>. עיין רד"ק שיש בפרק זה שני פסוקים לבד שמ על ישראל ושבעים אומות, ויש להוסיף כי ר"ת וס"ת של שני הפסוקים גמ' שבעים ודו"ק (שם משמעון).<br/><b>כי גבר עלינו חסדו</b>. על פ' גמ' יבמות סג ע"א שכל הגוים מתברכים על ידי ישראל וזה הללו את ד' כל גויים כי גבר עלינו חסדו ומזה גם עכו"ם נהנים ודו"ק (שם משמעון).<br/><b>כי גבר עלינו חסדו</b>. תלפיות תל שהכל פונים שם כלומר כל האומות מסתכלות על כלל ישראל ויודו לד' שרק הוא הציל כבש בין שבעים זאבים כי גבר עלינו חסדו (המלקט).<br/><b>כי גבר עלינו חסדו</b>. כלומר שגם גבורות הם חסד (בית אהרן).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ וֶאֱמֶת-יְהוָה לְעוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
קראת? שתף חברים