שלא יחלש - פרק יב
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>על השמינית</b>. כנור של שמונה נימין (רש"י), ופי' לפירושו ששמינית הוא כלי שיר אבל חז"ל דרשו על המילה שניתנה בשמיני. ועי' מנחות דף מג ששבע ביום הללתיך (תהלים קיט) זה קאי על שבע ברכות של ק"ש וכן על שבע חלקי מצוות שבק"ש שהם שני תפילין מזוזה אחת וד' כנפות בציצית והם השמירה של שבעה ימי השבוע אבל יש שמירה שמינית שהיא למעלה מן הטבע והיא מילה שניתנה בשמונה ימים ודו"ק. והיתרון של מילה הוא שהיא למעלה מן השבעה שהם כלי זיין ופעולה לשמירה אבל מילה למעלה מעזרה וישועה אלא היא מגן וזהו מגן אברהם. וזה חשיבות של אות ברית קודש וכל שומר הברית נשמר מכל רע, ודו"ק. ולכן אברהם אינו מניח להכניסו לגיהנום (עירובין י"ט ע"א) ודו"ק. וזה ג"כ הישועה של ימות המשיח נבל של שמונה נימים למעלה מן הטבע, וזהו ג"כ מגן דוד בזכות התהלים (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לַמְנַצֵּחַ עַל-הַשְּׁמִינִית מִזְמוֹר לְדָוִד:
![<b>אמונים</b>. לשון רבים שיש שני מיני אמונה א' בין אדם לחבירו וב' בין אדם למקום ושניהם פסקו, ודו"ק (מהר"ם עראמה).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
הוֹשִׁיעָה יְהוָה כִּי-גָמַר חָסִיד כִּי-פַסּוּ אֱמוּנִים מִבְּנֵי אָדָם:
![<b>שוא ידברו איש את רעהו שפת חלקות בלב ולב ידברו</b>. עיין רש"י שפי' בלב ולב, בשני לבבות, לי מראים שלום ויש שנאה טמונה בלבבם, עכ"ל. ואפשר עוד להוסיף לפי"ז, חלקות מלשון שפה שגורמת למחלוקת, ואפשר דלכך רמז רש"י לעיל על השמינית למילה שניתנה בשמינית, דהכא קא איירי במח' ע"י דיבור וידוע דברית המעור הוא כנגד ברית הדבור וכשיש חסרון בברית הדיבור יש חסרון גם בברית המעור. או, שפת חלקות כמו אשר חלק להם (דברים ד יט) מלשון מחליק. ועוד אפשר לפרש לשון חלקות שבפה אומרים דברים חלקים אבל בלבם יש סרכות שמדברים אחד בפה וא' בלב (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
שָׁוְא יְדַבְּרוּ אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ שְׂפַת חֲלָקוֹת בְּלֵב וָלֵב יְדַבֵּרוּ:
![<b>יכרת ד' וגו'</b>. הנה יש לעיין למה פסוק זה נאמר כאן ולא אחר כך גבי העונש, ועוד למה כאן כתוב כל ולא כן בפסוק הקודם, וגם כאן לשון רבים ולפניו ולאחריו בלשון יחיד. ואולי נראה כאן כוונת דוד המלך לומר לא בתור עונש אלא שהקב"ה יפתה פיהם של אלו שסוגרים פיהם ומראים עצמם כצדיקים בלי מילה יתירה וכאילו מדקדקים בכל פרטי הלשון וכשפותחים פיהם רואים שזה רק לשון מדברת גדולות ולפיכך סוגרים את פיהם כי פעמים השתיקה ג"כ סוג גדולת הלשון ויכרת מלשון יפתח או יחלק השפתיים הסגורות (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
יַכְרֵת יְהוָה כָּל-שִׂפְתֵי חֲלָקוֹת לָשׁוֹן מְדַבֶּרֶת גְּדלוֹת:
![<b>אשר אמרו ללשוננו נגביר</b>. נעשה גבורה ועושר בלשוננו וכששפתינו אתנו כבר לא יהיה אדון לנו (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
אֲשֶׁר אָמְרוּ לִלְשׁנֵנוּ נַגְבִּיר שְׂפָתֵינוּ אִתָּנוּ מִי אָדוֹן לָנוּ:
(ו)
מִשּׁד עֲנִיִּים מֵאֶנְקַת אֶבְיוֹנִים עַתָּה אָקוּם יאמַר יְהוָה אָשִׁית בְּיֵשַׁע יָפִיחַ לוֹ:
(ז)
אִמֲרוֹת יְהוָה אֲמָרוֹת טְהרוֹת כֶּסֶף צָרוּף בַּעֲלִיל לָאָרֶץ מְזֻקָּק שִׁבְעָתָיִם:
(ח)
אַתָּה יְהוָה תִּשְׁמְרֵם תִּצְּרֶנּוּ מִן-הַדּוֹר זוּ לְעוֹלָם:
(ט)
סָבִיב רְשָׁעִים יִתְהַלָּכוּן כְּרֻם זֻלֻּת לִבְנֵי אָדָם:
קראת? שתף חברים