לעשות שלום - פרק קכ
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>שיר המעלות</b>. ט"ו שיר המעלות אמר דוד המלך ע"ה כנגד ט"ו שנים שחיו האבות ביחד, וכנגד ט"ו תיבות שבפסוק ויפגע במקום ויקח מאבני המקום, שמהאבן הזו נעשה שתין והוא אבן שתיה. וכן כנגד ט"ו תיבות שבברכת כהנים, וט"ו תיבות בפסוק וזכרתי את בריתי יעקב (רמזי רבני אשכנז הקדמונים כ"י מובא ביוסף תהלות). ועוד כנגד ט"ו שבחים שבקדיש וכן בישתבח ובאמת ויציב (ראב"ן).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֶל-יְהוָה בַּצָּרָתָה לִּי קָרָאתִי וַיַּעֲנֵנִי:
![<b>הצילה נפשי</b>. למה נפשי דייקא, ואפשר לבאר על פי מה שכתב האלשיך הק' שמקודם מלשני רע היה צרעת בעורם ועכשיו אחסי"ר דרי יש צרעת בנפש, ומטעם זה התפלל דוד שלא יוציא לשון הרע שלא יהיה ב"נפשו" דייקא צרעת (יוסף תהלות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
יְהוָה הַצִּילָה נַפְשִׁי מִשְּׂפַת-שֶׁקֶר מִלָּשׁוֹן רְמִיָּה:
![<b>מה יתן</b>. מה יתן לך טובת הנאה ומה יוסיף לך הלשון רמיה מישמעאל שאתה מאריך כל כך מלכותו (מהרי"ן יחייא).<br/><b>משפת שקר מלשון רמיה</b>. כנגד אדום וישמעאל, שפת שקר ישמעאל, לשון רמיה אדום, שאינו שווה בפה ובלב, מאלו הצילני ה' שלא אהיה תחת ידם (מהר"ו הצרפתי).<br/><b>מה יתן לך ומה יוסיף</b>. אפשר לפרש על פי הירושלמי שר"ש אמר אלמלא הוונא בטורא דסיני הוי בעינא וכו', וזה מה יתן ומה יוסיף מה תועלת להוסיף עוד פה א' לתורה הלא כבר בפה א' הוא מלא לשון רמיה כ"ש בשני לשונות (יוסף תהלות). והנה יש להבין למה אמר בטורא דסיני ולא במעשה בראשית ומה כוונתו בשתי לשונות, ואולי כוונתו היתה שאם יעסוק אדם בתורה לא ירצה עוד לדבר לשון הרע, ולבסוף אמר הלא אם בפה עצמו שעוסק בתורה אינו מונע עצמו מלדבר לשון הרע וכו'. או נאמר שבהר סיני נתרפאו כולם והיה ר"ש בר יוחאי סובר מה רפואתו של לשון הרע אם ת"ח הוא יעסוק בתורה וא"כ אם פה עוסק בתורה יוכל לרפא הלשון הרע של השניה ועל זה בא לומר למסקנא שאדרבא יוכל להיות שיטבול ושרץ בידו שגם יעסוק בתורה וגם ידבר לשון הרע ויפסח על שני הסעיפים על כן עדיף טפי בלשון א' שלכל הפחות כשאומר דברי תורה אינו מדבר לשון הרע וזה רע במיעוטו (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
מַה-יִּתֵּן לְךָ וּמַה-יּסִיף לָךְ לָשׁוֹן רְמִיָּה:
![<b>חצי גבור שנונים עם גחלי רתמים</b>. יתבאר ע"פ מה שאמרו חז"ל במסכת עבודה זרה פ"ק אר"ל כל הפוסק מדברי תורה ועוסק בדברי שיחה מאכילין אותו גחלי רתמים, ואמרו במדרש שוחר טוב אשמרה לפי מחסום לא נתן הקדוש ברוך הוא תורה לישראל אלא כדי שלא יהיו עוסקים בלשון הרע שהיא מחסום לפה לשמרה מדבר רע, ואם כן זאת הלשון רמיה כיון שמרמה ומדברת רעה מכלל שפירש מן התורה שאם היה עוסק בה היה מחסום לפיה. וכיון שפירש ממנה להיות לשון רמיה עונשה הוא חצי גבור שנונים עם גחלי רתמים ר"ל כי כשפירש מן התורה על שיחה בטילה העונש הוא גחלי רתמים בלבד אבל זאת שהוא יותר משיחה בטילה שהוא לשון רמיה עונשה יותר והוא חצי גבור שנונים עם גחלי רתמים וחצי גבור הוא השי"ת כמו שאמרו חז"ל (מזמור לתודה).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
חִצֵּי גִבּוֹר שְׁנוּנִים עִם גַּחֲלֵי רְתָמִים:
![<b>משך</b>. הם הדרים בטוסקאנה מחוז רומא והוא גלות אדום, ואהלי קדר הוא גלות ישמעאל (ראב"ע).<br/><b>משך</b>. שנמשכה גלותו הרבה, או מלשון מושכי קשת והם הם יושבי קדר (רד"ק). או משך אלו המושכים בקשת לשונם (מהר"י הצרפתי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
אוֹיָה לִי כִּי-גַרְתִּי מֶשֶׁךְ שָׁכַנְתִּי עִם-אָהֳלֵי קֵדָר:
![<b>רבת שכנה לה נפשי</b>. הוא היצר הרע שאע"פ שאני מושל בו כל זמן וכל רגע הוא רוצה להתגבר עלי והוא שונא שלי וזוהי מלחמת עולמית (פנים יפות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
רַבַּת שָׁכְנָה-לָּהּ נַפְשִׁי עִם שׂוֹנֵא שָׁלוֹם:
![<b>אני שלום</b>. כלומר כשאני לעצמי אני בשלום כי אין לי משא ומתן עם השקר אבל כשאני רוצה להתקשר עם אחד בידידות אז וכי אדבר המה למלחמה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
אֲנִי-שָׁלוֹם וְכִי אֲדַבֵּר הֵמָּה לַמִּלְחָמָה:
קראת? שתף חברים