למעוברת - פרק קכח
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>כל</b>. לפי שכתוב אשרי האיש אשרי איש לכך נאמר כאן כל לרבות אשה (רש"י).<br/><b>אשרי כל ירא ד'</b>. כי יש שני סוגי יראה א' מעבירות שבידו, וב' שירא שמא יגרום החטא, והוא סוג של יראה של יעקב אבינו, וזה כאן ירא ד' אף כי הולך בדרכיו רק שמא יגרום החטא (מהר"ם אלשיך).<br/><b>אשרי כל ירא ד'</b>. כלומר שכל כך הוחזק ביראת ד' עד שאינו צריך כח לכבוש את יצרו אלא הולך שקט בדרך ה' בדרכי לבו ובמראי עיניו ואינו מפחד שמא יסיתנו יצה"ר, ואף על פי שעכשיו אין צריך לחוזק כל כך להנצל ממנו מ"מ יגיע כפיך כי תאכל שיגעת עד שבאת למדה זו אשריך בעוה"ז שזכית למשול בו בעוה"ז וטוב לך לעוה"ב שלא מפני כך ימעטו שכרך (מהרי"ט).<br/><b>אשרי</b>. כלומר שעושה המצוות מיראה ולא מטעם שהם ישרות בעיניו (הרש"ט מלמד).<br/><b>אשרי</b>. נראה לפרש סמיכות הפרקים שאין אדם זוכה לבנים הגונים אלא רק אם משאו ומתנו באמנוה עם הבריות ונהנה מיגיע כפיו ולא ממתנות שוחד וכידוע ועיין אגרא דפרקא (המלקט).<br/><b>כל</b>. לרבות כל הגוף ואינו מאלו שתפיליהן בשמאל וגזלם בימין, מיד ליד לא ינכה (מהר"א הכהן).<br/><b>ההולך בדרכיו</b>. כלומר שאינו ירא ד' רק בתורה ותפילה אלא גם בדרכיו ירא את ד' (נועם מגדים).<br/><b>ההולך בדרכיו</b>. כלומר שיודע שד' הולך בדרכיו וכל התנהגות העולמות העליונים והתחתונים הכל על ידי דרכי האיש (מהר"ח מטשכנוויץ).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אַשְׁרֵי כָּל-יְרֵא יְהוָה הַהלֵךְ בִּדְרָכָיו:
![<b>יגיע כפיך</b>. שלא ישים ביגיעתו רק ידיו ולא מוחו וגופו (הרבי מקוצק).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ:
![<b>אשתך כגפן פוריה</b>. מכאן שאשה נדה לא תאכל על השלחן עם בעלה (מרדכי שבת פ"ק).<br/><b>אשתך</b>. בסגול כי ג' ברכות יש, א' שיהא לך הרבה בנים, ב' שלא ימותו, ג' שיהיו צדיקים, והם כנגד הג' שותפים באדם (מהר"ם אלשיך).<br/><b>אשתך כגפן פוריה</b>. כלומר שפרי עבודת עקרת הבית בחנוך הילדים ניכר רק עם הזמן כמו הגפן שאינו ניכר היטב אלא כשהוא יין ישן נושן (שמעתי בשם הרב משה סולוביציק).<br/><b>בניך כשתלי זיתים</b>. דהיינו שיהיו יראי השם כל ימי חייהם כמו הזית שאינו משיר עליו לעולם (גנזי המלך ר"י אבוחצירא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ:
![<b>כי כן</b>. גמטריא מאה, מכאן שמברכים מאה ברכות ביום (ראב"ן בהקדמתו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
הִנֵּה כִי-כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא יְהוָה:
![<b>יברכך ד' מציון</b>. ס"ת כהן שיברכך על ידי ברכת כהנים (המלקט).<br/><b>מציון</b>. שהיא שער השמים (רש"י).<br/><b>בטוב ירושלים</b>. ההר הטוב הזה (הר' אבן יחייא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
יְבָרֶכְךָ יְהוָה מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלָם כּל יְמֵי חַיֶּיךָ:
![<b>וראה בנים לבניך שלום על ישראל</b>. כי הבן אינו מבין את האב עד שהוא בעצמו יהיה אב ואז שלום על ישראל (שמעתי בשם הר' משה סולוביציק).<br/><b>וראה בנים לבניך</b>. כי כל המלמד את בן בנו תורה כאילו קבלה מהר סיני (קדושין דף ל), והענין הוא שזה שמלמד לבנו הוא כמי שמצווה ועושה בדרך כפה עליהם הר כגיגית משא"כ בן בנו הוא מאהבת ד' ומאהבת תורה שמלמדו והוי בגדר נעשה ונשמע. או, בדרך מ"ש שכל מי שהוא תלמיד חכם ובנו ת"ח ובן בנו תלמיד חכם שוב אין התורה פוסקת מזרעו, וזהו וראה בנים לבניך שלום על ישראל (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
וּרְאֵה-בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל-יִשְׂרָאֵל:
קראת? שתף חברים