אם רוצה לשוט בספינה - פרק קל
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>שיר המעלות</b>. מפני שני דברים צריך אדם למחול לחבירו אם מפני שרואה אותו בצרה גדולה עד מאד ואם מפני התנפלו לפניו, וכה"א (בראשית מב) אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו. וכמו כן כאן ממעמקים ומצרה גדולה קראתי ולכן תהיינה אזנך קשובות לקול תחנוני (מהר"ו הצרפתי).<br/><b>שיר המעלות</b>. ע"פ מה דאיתא בשוחר טוב דאמרו ישראל לפני הקב"ה רבש"ע אימתי את גואלנו אמר להם לכשתרדו לירידה התחתונה אותה שעה אני גואל אתכם, וזה ממעמקים מבקעה תחתונה קראתי לך (מזמור לתודה).<br/><b>ממעמקים קראתיך</b>. כלומר כיון שארץ ישראל גבוהה מכל הארצות אז בגלות ממעמקים קראתיך ד', ועוד כי שער התפילה הוא שם ד' היא הספירה האחרונה כי זה השם היכל הד' ודרך שם יכנסו כל התפילות ועליו אמר תהינה אזניך קשובות (מהר"ם ערמאה).<br/><b>ממעמקים קראתיך</b>. כלומר בלב אני מתכוון לשם ד' אותיות אבל בפה אדני שמעה בקולי (רבי פנחם הלוי הורוויץ).<br/><b>ממעמקים קראתיך</b>. שהתפילה צריכה להיות מעמקי הלב מה' כנפי ריאה וה' מוצאות וה' חלקי נשמה וה' חלקי בגוף (ארץ החיים).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה:
![<b>שמעה בקולי תהיינה</b>. ר"ת שבת, שבשבת עת רעוא לתפילות ישראל, ד' שמעה בקולי תהיינה, ס"ת יהיה ששבת מעין עולם הבא ואז יהיה ד' אחד. אדני שמעה בקולי תהיינה אותיות אמצעיות (בלי ר"ת וס"ת) גמטריא עם הכולל שע"ה שהיא שעה של עת רצון (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
אֲדנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי:
![<b>אם עונות תשמר</b>. אז אין שמך שלם וזה יה, וגם אדני אינו במקומו וזה מי יעמוד (באר מים בספרו ברית אברהם).<br/><b>תשמר יה</b>. כלומר אם כבר בשם של שתי אותיות אתה מעניש את הרשעים שמאבדים את העולם הנברא בו אז ק"ו בשם של ד' אדני מי יעמוד (מהר"ט בשם אביו).<br/><b>מי יעמוד</b>. אם תשמור העוונות מי יוכל להתפלל שאין עמידה אלא תפילה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
אִם-עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר-יָהּ אֲדנָי מִי יַעֲמד:
![<b>כי עמך הסליחה</b>. לא נתת רשות לשליח לסלוח כמש"כ (שמות כג) כי לא ישא לפשעכם. למען תורא, על זאת שלא יהא אדם בטוח על סליחת אחר (רש"י).<br/><b>כי עמך הסליחה</b>. כי אם לא היתה סליחה אז היה יאוש ולא היו שבים ועל ידי הסליחה שבים (מהר"י גיקטליא).<br/><b>כי עמך הסליחה</b>. שאתה רשאי לעבור על מדותיך ולא כמלך בשר ודם שאם חטא אין ברשותו לסלוח כרצונו והחוטא אומר כאשר אבדתי אבדתי ומוסיף לחטא על חטאיו, ודו"ק (באר שבע בשם מהרש"ל).<br/><b>כי עמך הסליחה</b>. אף שבודאי אתה סולח אבל אין אתה מודיע אותי וכל זה כדי שתורא (מהר"א אשכנזי בעל מעשי ד').<br/><b>כי עמך הסליחה</b>. כלומר כדי לירא ממך סלח לנו שאל"כ עוונותינו מבדילים ואין נותנים רשות ליקרב ולירא ממך (מהר"ם מנעסכיז וכן בנועם מגדים ובשם הר' זושא).<br/><b>כי עמך הסליחה</b>. כלומר בשר ודם סולח כי לנסלח מעלה שבקש או שהתחנן או ששב או שהחניף משא"כ להקב"ה הסליחה עם מדותיו ולא בנו, ודו"ק (תפילת דוד).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
כִּי-עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא:
![<b>קויתי ד'</b>. כלומר קויתי שיתן לי האושר הגשמי וקותה נפשי שיתן לי האושר הרוחני (מהר"י ן' יחייא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
קִוִּיתִי יְהוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי:
![<b>משמרים לבוקר</b>. הריני מן המצפים לגאולה. שומרים לבקר, מצפין וחוזרין ומצפין קץ אחר קץ (רש"י).<br/><b>נפשי לד'</b>. כלומר נפשי הומיה להיות מן השומרים לבוקר שהם קמים באשמורת הבוקר להתפלל (רד"ק).<br/><b>נפשי לד' משמרים לבוקר</b>. נפשי קרובה אל ד' יותר מהמלאכים העתידים לבא לבקר בהיכלו בזמן הגאולה, וגם שמעלת הנשמר גדולה משל שומר (מהר"א גאליקו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
נַפְשִׁי לַאדנָי מִשּׁמְרִים לַבּקֶר שׁמְרִים לַבּקֶר:
![<b>יחל ישראל</b>. כלומר כיון שהשכינה ג"כ בגלות אז תקותנו שכשיוציא עצמו מן הגלות יוציאנו ג"כ מרשת רגלינו, וזה כי עם ד' החסד מפני שגם הוא יצא מן הגלות, והרבה עמו פדות יותר ממה שמרבה עמנו כי יש הסתר לשכינה בגלות (מהר"א הכהן בעל שבט מוסר).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל-יְהוָה כִּי-עִם-יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת:
![<b>והוא</b>. אותיות ה' ו' החסרים מן השם בן ד' וא' חסר מכסא, א"כ והוא הוא מה שנחסר על ידי עמלק וזה הוא שיפדה את ישראל, ודו"ק (מהרש"ט מלמד בספר כתר שם טוב).<br/><b>והוא יפדה את ישראל מכל עונותיו</b>. ועל ידי זה יגאלנו, שאין ישראל נגאלים אלא מתוך תשובה וכמ"ש ושב ד' א' את שבותך ורחמך ושב וקבצך, וכתוב כי תשוב אל ד' א' (רד'"ק).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
וְהוּא יִפְדֶּה אֶת-יִשְׂרָאֵל מִכּל עֲוֹנוֹתָיו:
קראת? שתף חברים