לקיים אהבת אוהבים - פרק קלג
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>שבת אחים</b>. הקב"ה וישראל בזמן בית הבחירה (רש"י).<br/><b>שבת אחים</b>. אהבת חנם שהוא תיקון של שנאת חנם לבנין בית המקדש (מהר"ם אלשיך).<br/><b>שבת אחים</b>. הגוף הנשמה (מהר"ם אלבולדה).<br/><b>שבת אחים</b>. יכוין על מלך המשיח ועל הכהן אשר יהיה בימיו (מצאתי).<br/><b>שבת אחים</b>. כי על אהבת אחים נבנה בית המקדש ועל שנאת אחים נבנית רומי הרשעה (המלקט).<br/><b>הנה</b>. לשון שמחה, כמו הלא אהרן אחיך הלוי, הנה הוא יצא לקראתך וראך ושמח בלבו (שמות ד), וגם כאן שייך שמחה כי אהבת אחים היא דבר יקר (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד הִנֵּה מַה-טּוֹב וּמַה-נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם-יָחַד:
![<b>שמן</b>. שמן מורה על השפע שצף בזכות התורה שנמשלה למים והשפע בא משני זקני אהרן מצד חכמתו ומצד מדותיו ממש והם מעשיו הטובים ועל ידיהם ירדו לעולם וכשהיה מדבר עם הזולת אז חזרו לאחוריהם שאין ההשגחה דבוקה בשלם רק בעת הדבקו במושכלות, ודו"ק (הרמ"א, תורת העולה).<br/><b>שמן</b>. הוא משה ואהרן, הוא אהרן ומשה, לומר שהיו שקולים (רש"י שמות פ"ו פס' כ"ו). ומשה נמשל לראש ואהרן לזקן ששניהם טובים, ואהרן זכה לזקן שבו נרמזים הי"ג מדות, וזהו על פי מדותיו, כטל חרמון מורה על אברהם אבינו שהיה ג"כ כהן גדול שזה על פי מדותיו שהיה מקיים מה הוא רחום וכו', וזה אם אתם עושים ולא רק אומרים כסדר הזה (ארץ החיים).<br/><b>זקן אהרן</b>. וכן היה זקן אהרן שפרש כנפי צדקתו וחסידותו על אחרים להכניסם תחת כנפי השכינה כאומרו (מלאכי ב) ורבים השיב מעון (ספורנו).<br/><b>זקן אהרן</b>. רומז לד' כתרים שיהיו אז, כתר מלכות, כשמן הטוב היורד על הראש. כתר כהונה, כשמן היורד על הזקן. כתר תורה, כשמן הטוב היורד על פי מדותיו, וכתר שם טוב, כטל חרמון (מהרי"ן יחייא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל-הָראשׁ ירֵד עַל-הַזָּקָן זְקַן אַהֲרן שֶׁיּרֵד עַל-פִּי מִדּוֹתָיו:
![<b>כי שם צוה ד' את הברכה</b>. כי שם גמטריא ש"ע נהורין, בהם ציוה ד' את הברכה הידועה אשר בה נהיה חיים עד העולם (בן איש חי).<br/><b>כי שם צוה</b>. ולא אמר כי שם נתן הברכה ר"ל כי בשאר העולם נותן הברכה ע"י שליח על ידי השרים אמנם בהר ציון שהוא ארץ ישראל לא נתנה על ידי שליח ולפיכך ימצא שם בציון חיים עד העולם כי כמו שהוא נצחי וקיים כך יהיה שם החיים עד העולם לפי שהוא יתברך בעצמו מנהיג אותו כי בחר ד' בציון אוה למושב לו (מזמור לתודה).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
כְּטַל חֶרְמוֹן שֶׁיּרֵד עַל-הַרְרֵי צִיּוֹן כִּי שָׁם צִוָּה יְהוָה אֶת-הַבְּרָכָה חַיִּים עַד-הָעוֹלָם:
קראת? שתף חברים