למי שיש לו מחשבת עבודה-זרה - פרק קלה
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>עבדי ד'</b>. הזהיר בזה המזמור את תופשי בתורה בדור קיבוץ גלויות ללמד דעת את העם לימות המשיח ולהבינם בתורה ובמעשים טובים, ולא יספו עם רשעי הגויים ביום הדין ובימות המשיח (מהר"ע ספורנו).<br/><b>עבדי ד'</b>. כי בזמן בית המקדש העתיד יהללו ד' כתות, ואמר כנגד כתר מלכות הללו את שם ד', וכנגד כתר שם טוב אמר הללו עבדי ד', וכנגד כתר תורה הללו שעומדים בבית ד', וכנגד כתר כהונה הללו העומדים בחצרות בית א' (מהרי"ן יחייא, ועיין לעיל קל"ג ב).<br/><b>עבדי ד'</b>. כלומר כשם שתהללו את ד' כך תהללו את עבדי ד' שהם משרתיו קדושים ושלמים שעומדים בבית ד' בחצרות בית א' (מהר"י טוטאצק).<br/><b>הללו עבדי ד'</b>. הללו את ד' שזכיתם להיות עבדי ד' העומדים בחצרות בית ד' ולא עשנו כמשפחות האדמה שוכני חשך (מהר"ש לאניידו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ אֶת-שֵׁם יְהוָה הַלְלוּ עַבְדֵי יְהוָה:
(ב)
שֶׁעמְדִים בְּבֵית יְהוָה בְּחַצְרוֹת בֵּית אֱלֹהֵינוּ:
(ג)
הַלְלוּיָהּ כִּי-טוֹב יְהוָה זַמְּרוּ לִשְׁמוֹ כִּי נָעִים:
![<b>כי יעקב בחר לו יה</b>. הנה ידוע כי יעקב היה צריך להיות נקרא עקב ולהחסיר לו מיצחק כדי שיהיה הסתר פנים וזוגתו "לאה" גמטריא לו עד לידת יוסף שהוא גילוי השכינה, וזה כוונת הפסוק שיעקב בחר לו הסתר פנים כמו יה שהוא צור עולמים צור העלמים ואין שמו שלם. או נאמר, יעקב בחר לו יה וכשנלחם עם השטן נעשה ישראל וזה סגולה ג' יודין. או נאמר, כי יעקב בחר ל-ו כלומר מתאוה להשלים שמו יעקב ואז עם יה וסגולתו שהיא רחל נעשה ישראל (המלקט).<br/><b>כי יעקב בחר לו יה</b>. יה שם של ענוה וזה יעקב הקטן (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
כִּי-יַעֲקב בָּחַר לוֹ יָהּ יִשְׂרָאֵל לִסְגֻלָּתוֹ:
![<b>מכל אלהים</b>. שמתנהג עמנו לפנים משורת הדין ומעל לטבע, מכל אלהים הם כוחות שהטביע הקב"ה בעולמו לנהל האומות, ודו"ק. ועיין מהר"ל בגור אריה שיתרו אמר כי גדול אל' מכל שהוא דימה ד' לאלהי הבל, משא"כ דוד המלך אמר גדול בעצם ומי אב ואדון שמנהיג בני ישראל מכל אלהים ולא דימה דומה לשאינו דומה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
כִּי אֲנִי יָדַעְתִּי כִּי-גָדוֹל יְהוָה וַאֲדנֵינוּ מִכָּל-אֱלֹהִים:
![<b>כל אשר חפץ ד' עשה</b>. ולא עושה שאין התחדשות אלא תנאי התנה (מהר"י טיטאצק). ועוד, אין בין חפצו לעשיתו ולא כלום. ועוד, כי העתיד כבר עשה אין בו התחדשות (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
כּל אֲשֶׁר-חָפֵץ יְהוָה עָשָׂה בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ בַּיַּמִּים וְכָל-תְּהמוֹת:
![<b>מעלה נשיאים</b>. מדובר על ד' יסודות שהקב"ה מזווג זיווגם, ועוד ששולט בג' כוונים, מעלה מוריד ומוצא (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
מַעֲלֶה נְשִׂאִים מִקְצֵה הָאָרֶץ בְּרָקִים לַמָּטָר עָשָׂה מוֹצֵא רוּחַ מֵאוֹצְרוֹתָיו:
(ח)
שֶׁהִכָּה בְּכוֹרֵי מִצְרָיִם מֵאָדָם עַד-בְּהֵמָה:
![<b>בתוככי מצרים</b>. טעם בתוככי לומר שעשר המכות נמצאות רמוזות בתוך תוכו של מלך מצרים, שאם תסיר מ' הראשון והאחרון נשאר צד"י רי"ש יו"ד ואותיות האמצעיות הם "יוד", ודו"ק (שם משמעון).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
שָׁלַח אוֹתֹת וּמפְתִים בְּתוֹכֵכִי מִצְרָיִם בְּפַרְעה וּבְכָל-עֲבָדָיו:
(י)
שֶׁהִכָּה גּוֹיִם רַבִּים וְהָרַג מְלָכִים עֲצוּמִים:
(יא)
לְסִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמרִי וּלְעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן וּלְכל מַמְלְכוֹת כְּנָעַן:
![<b>ונתן ארצם לנחלה</b>. המשך הכתובים כי אין לחוש לאומות העולם שיאמרו לסטים אתם דכל האמור בפרשת מלך מלך מותר בו כמו שכתב הרב ווי העמודים וזה הוא שאמר ד' שמך לעולם (יוסף תהלות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יב)
וְנָתַן אַרְצָם נַחֲלָה נַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ:
![<b>ד' שמך לעלם ד' זכרך לדור ודור</b>. כנגד למה לנצח תשכחנו תעזבנו לדור ודור (המלקט).<br/><b>ד' שמך לעולם</b>. ואם תאמר למה שם ד' אינו נזכר כמו שהוא כתוב משא"כ שם של שתי אותיות שכן נקרא, על זה אמר ששם עצם של ד' אותיות הוא מעולם ועד עולם אין בו שינוי, משא"כ שם בן שתי אותיות עתיד להשתנות, וזה בכל דוד ודור יש בעתו אחישנה, ודו"ק (מהר"ם אלשיך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יג)
יְהוָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם יְהוָה זִכְרְךָ לְדר-וָדר:
![<b>כי ידין ד' עמו</b>. ואז יהיה שמו שלם כי הפסוק מדבר על עמלק (מהר"ם אלשיך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יד)
כִּי-יָדִין יְהוָה עַמּוֹ וְעַל-עֲבָדָיו יִתְנֶחָם:
(טו)
עֲצַבֵּי הַגּוֹיִם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:
(טז)
פֶּה-לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:
(יז)
אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יַאֲזִינוּ אַף אֵין יֶשׁ-רוּחַ בְּפִיהֶם:
(יח)
כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עשֵׂיהֶם כּל אֲשֶׁר-בּטֵחַ בָּהֶם:
(יט)
בֵּית יִשְׂרָאֵל בָּרְכוּ אֶת-יְהוָה בֵּית אַהֲרן בָּרְכוּ אֶת-יְהוָה:
(כ)
בֵּית הַלֵּוִי בָּרְכוּ אֶת-יְהוָה יִרְאֵי יְהוָה בָּרְכוּ אֶת-יְהוָה:
(כא)
בָּרוּךְ יְהוָה מִצִּיּוֹן שׁכֵן יְרוּשָׁלָם הַלְלוּיָהּ:
קראת? שתף חברים