להעביר השנאה - פרק קלז
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>על נהרות בבל</b>. סמיך להלל הגדול לומר שאם תזכו תאמרו הלל הגדול ואם לא על נהרות בבל (מהר"ם אלשיך).<br/><b>על נהרות בבל</b>. ששם זכו לשני דברים שלא הניח מקודם לישב ולבכות וזהו שם ישבנו גם בכינו (מהר"ם אלשיך).<br/><b>שם ישבנו</b>. כלומר היה לנו למשיב נפש מה שבכינו בזכרנו את ציון, שהרי אין מקבלין ניחומים על החי וממילא עוד יבנה (נועם מגדים).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
עַל-נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם-בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת-צִיּוֹן:
![<b>על ערבים בתוכה</b>. כלומר תלו ערבות הכנור על זכות ירושלים ובית המקדש, ודו"ק (זקן אהרן).<br/><b>על ערבים בתוכה</b>. מלשון מתחה והוא תיקון נימי הכנור כי הוכרחנו לשיר (מהרי"ן יחייא).<br/><b>תלינו כנורותינו</b>. כי אף לקונן שהיו רגילים בכינור לא רצו להשתמש בכלי שבו השתמשו בבית המקדש (מהר"ם אלמושנינו).<br/><b>על ערבים בתוכה תלינו</b>. ולא שברנו אותם מקודם כי מראות יחזקאל לנו לתקוה שעוד בא יבא יום שנזכה לשורר עוד בבית המקדש, ודו"ק (מהר"ם אלשיך).<br/><b>בתוכה</b>. בתוך ציון (ראב"ע).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
עַל-עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנּרוֹתֵינוּ:
![<b>ותוללנו</b>. מיני כלי זמר, או לשון מהוללים ומשטים (רש"י).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי-שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:
![<b>איך נשיר</b>. בזה קדשנו את ד' א' (ספורנו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
אֵיךְ נָשִׁיר אֶת-שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:
![<b>אם אשכחך</b>. פי' רש"י כנסת ישראל אומרת כן, ולפי מדרש חז"ל הקב"ה, והתרגום פירש רוח הקודש.<br/><b>ימיני</b>. מלשון עזר, שבהמ"ק היה עזר לעבודה (מבקש ד'). או נאמר, ימיני לשון שבועה כמ"ש אשר ימינם ימין שקר (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
אִם-אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:
![<b>אם לא אעלה את ירושלים</b>. את זכרון אבל חורבנה אעלה להזכירו בראש כל שמחתי (רש"י).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם-לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם-לֹא אַעֲלֶה אֶת-יְרוּשָׁלַם עַל ראשׁ שִׂמְחָתִי:
![<b>זכור</b>. עיין תרגום שפירש על מיכאל רבה דירושלים (המלקט).<br/><b>לבני אדום</b>. עיין אבן עזרא שאינו מדבר על בית שני שא"כ איך אחר כך אמר בת בבל השדודה שמדבר על בית ראשון. ולפי דרכינו אפשר לומר שמדבר על גלות החל הזה שבת אדום החריבה את בית המקדש ובת בבל היו בעזרם ועיין רש"י על שני נשים בזכריה פרק ה' פי"א (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
זְכר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלָם הָאמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:
![<b>בת בבל</b>. עיין תרגום שפירש אמר גבריאל רבה דציון לאומא בבליתא (המלקט).<br/><b>השדודה</b>. מעם של שודדים או העוסקים בשדים ורוחות (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
בַּת-בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם-לָךְ אֶת-גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:
![<b>עולליך אל הסלע</b>. עלליך גמטריא כסף וכן סלע גמטריא כסף, כלומר שהכסף שמביא פירות כעולליך ישוה סלע דהיינו בלי שווי (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
אַשְׁרֵי שֶׁיּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת-עלָלַיִךְ אֶל-הַסָּלַע:
קראת? שתף חברים