לפחד - פרק קמה
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>תהלה לדוד</b>. נראה ע"פ מה שכתבו ז"ל דשם הק"ם מע"ב שמות מועיל להקים המזל, ואפשר דלכך דוד המלך ע"ה כתב מזמור זה בפרק קמ"ה שהוא אותיות השם הנזכר דאהני להקים המזל (חומת אנך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
תְּהִלָּה לְדָוִד אֲרוֹמִמְךָ אֱלוֹהַי הַמֶּלֶךְ וַאֲבָרֲכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:
![<b>בכל יום אברכך</b>. יהי רצון שאזכה להרבות בכל יום נכנעים לעבודתך, ואהללה שמך לעולם ועד, שילמדו גם הם לבאים אחריהם (ספורנו).<br/><b>בכל יום</b>. כי ואברכך שמך לעולם ועד הוא בעוה"ז, ועל ידי זה אזכה שבכל יום יום שכולו טוב שהוא עוה"ב גם כן להלל שמך במדה שאדם מודד, ודו"ק (תרועת מלך לה"ש לאניידו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
בְּכָל-יוֹם אֲבָרֲכֶךָּ וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:
(ג)
גָּדוֹל יְהוָה וּמְהֻלָּל מְאד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר:
![<b>דור לדור ישבח</b>. ע"פ אם הראשונים כמלאכים אנו כבני אדם וכו' ואם כן כל דור מספר לדור הבא גדלות דור שעבר (פנים יפות).<br/><b>דור לדור ישבח מעשיך</b>. ע"פ שאל לאביך ויגדך בינו שנות דור ודור שצריכים ללמוד מדורות הקודמים (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ וּגְבוּרתֶיךָ יַגִּידוּ:
(ה)
הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאתֶיךָ אָשִׂיחָה:
(ו)
וֶעֱזוּז נוֹרְאתֶיךָ יאמֵרוּ וּגְדוּלָּתְךָ אֲסַפְּרֶנָּה:
(ז)
זֵכֶר רַב-טוּבְךָ יַבִּיעוּ וְצִדְקָתְךָ יְרַנֵּנוּ:
(ח)
חַנּוּן וְרַחוּם יְהוָה אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל-חָסֶד:
![<b>טוב ד' לכל</b>. וכל מלך לא יתכן להיות טוב רק לאנשים מעט וד' לבדו טוב לכל וגם המלך לא יתכן לרחם רק על עבדיו הנאהבים והשם לבדו רחמיו על כל מעשיו (ראב"ע).<br/><b>טוב ד' לכל</b>. אפילו למיני החיות והבהמות והעופות הוא טוב ומרחם וכן ראוי לאדם ללכת בדרכיו אלה ואין לו לאדם להשחית החיים כ"א לצורך או להשמר מנזקיהם (רד"ק).<br/><b>טוב ד' לכל</b>. מה ראה השי"ת לצוות בתורה לשחוט בעלי חיים לאכילת אדם והלא כתיב טוב ד' לכל ואם הוא מרחם איה רחמיו אלא הסוד הוא ראש הפסוק שאמר טוב ד' לכל טוב בודאי ולפיכך ורחמיו על כל מעשיו וזה הפירוש במעשה בראשית נסתכמה עם בהמה זו לשחטה ואמרה היא טוב. ומה טעם לפי שהבהמה אין לה נשמה עליונה להשיג מעשה ד' וגבורותיו ואמר ד' בבריאת העולם להעמיד לפניו הבהמות ואמר להם רצונכם להשחט ויאכל אתכם האדם ותעלו ממדרגת בהמה שאינה יודעת כלום למדרגת האדם שיודע ומכיר את השי"ת. ואמרו הבהמות טוב ורחמים עלינו שהרי כשאדם אוכל חלק מחלקי הבהמה חוזקת חלק מחלקי האדם והרי חזרה הבהמה אדם ושחיטה רחמים היא לה שיוצאה מתורת בהמה ונכנסה בתורת אדם ובדרך זה מיתתו של אדם חיים הוא לו שעולה למעלת המלאכים וזה סוד (ס' לו) אדם ובהמה תושיע ד' אם כן התבונן סוד השחיטה של בע"ח והכל מצד רחמיו וחסדיו על בריותיו וזה משאחז"ל עם הארץ אסור לאכול בשר לפי שלא צוה בתורה לשחוט בהמה אלא למי שיידעה תורת הבהמה וחיה ועוף כל העוסק בתורה מותר לאכול בשר מי שאינו עוסק בתורה אסור לאכול בשר ולפיכך ע"ה אינו אוכל בשר ולא צוה לשחוט בהמה כדי שתאכל אותה בהמה אחרת אא"כ נתנבלה או נטרפה (מהר"י גיקטליא בספר שערי אורה).<br/><b>טוב ד' לכל</b>. לא אמר שמטיב לכל רק שהוא טוב כלומר שהוא בעצמו טוב לעין כל ורק מה שנראה רע מעשך מרחמיו על כל מעשיו ואם כן אינו רע בעצמם וכמו שאחז"ל אין רע יורד מלמעלה ואמר על כל מעשיו ולא על כל ברואיו. כי באמת הרשעים המטים עקלקלותך יסתיר פניו מהם ויעזבו אל המקרים הרעים כי אין רע יותר גודל מהסתרת פניו ומעמיד האדם על תוצאות הרעים (מהרי"ן שועיב).<br/><b>טוב ד' לכל</b>. כלומר שה' יתברך עושה הטוב אף הנראה שהוא רע ורק ורחמיו על כל מעשיו הוא מרחם על אלו שהם מכירים מעשיו ואומרים גם זו לטובה (ברית אברהם).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
טוֹב-יְהוָה לַכּל וְרַחֲמָיו עַל-כָּל-מַעֲשָׂיו:
![<b>וחסידיך יברכוך</b>. וסמיך ליה כבוד מלכותך יאמרו, ואפשר לפרש ע"פ מה שפירש הגר"א הובא במשכיל לאיתן וז"ל כוונת חז"ל במוספים "גלה כבוד מלכותך עלינו מהרה" אפשר על פי מה שכתבו המפרשים ז"ל דשש כנפים לאחד ועל כל הכנפים כתוב ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד דהיינו על כנף אחד כתוב תיבת ברוך ועל השני כתוב תיבת שם ועל השלישי תיבת כבוד ועל הרביעי תיבת מלכותו ועל החמישי תיבת לעולם וכו', ומשעה שנחרב בית המקדש נתמעטו שני הכנפים האמצעיים ולא נשארו כי אם ארבעה נמצא נחסר מן הפסוק ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד שתי תיבות אמצעיים דהיינו כבוד מלכותו ולכן תקנו לנו חז"ל בתפילת מוסף גלה "כבוד מלכותך" עלינו מהרה אמן כן יהי רצון עכ"ל. וזהו כוונת הסמיכות וחסידיך יברכוך ומה היא הברכה שהם מבקשים ממך שיחזרו הכנפיים שכתוב עליהם כבוד מלכותו וזהו כבוד מלכותך יאמרו שיבנה בית המקדש בב"א (שם משמעון).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
יוֹדוּךָ יְהוָה כָּל-מַעֲשֶׂיךָ וַחֲסִידֶיךָ יְבָרֲכוּכָה:
![<b>כבוד מלכותך יאמרו</b>. לתלמידים אלו לומדי ישיבות, וגבורותך נפלאותך הניסים כנגד הטבע וסיפורי נפלאות ידברו להמון (עפ"י ספורנו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יא)
כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ יאמֵרוּ וּגְבוּרָתְךָ יְדַבֵּרוּ:
(יב)
לְהוֹדִיעַ לִבְנֵי הָאָדָם גְּבוּרתָיו וּכְבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ:
![<b>מלכותך</b>. הנה בג' פסוקים אלו שר"ת שלהם מלך, נמצא ד' פעמים שם מלכות, והם כנגד ד' מלכויות שימלכו שהם ד' גלויות, ואחר כך חסר אות נ' שהוא כנגד נפלה ציון, ואז סומך ד' לכל הנופלים, ודו"ק (שמעתי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יג)
מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל-עלָמִים וּמֶמְשַׁלְתְּךָ בְּכָל-דּוֹר וָדר:
![ץסומך ד' לכל הנופלים</b>. גם שהם נופלים בגלות הוא יסמכם בקבוץ גלויות וזוקף לכל הכפופים והוא יהיה זוקף כפופים במלחמת גוג בימות המשיח ויולך אותם קוממיות (ספורנו).<br/><b>סומך ד' לכל הנופלים</b>. שלא נותן להם ליפול עד כדי כך שלא יוכלו קום (אדמו"ר מגור זצ"ל).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יד)
סוֹמֵךְ יְהוָה לְכָל-הַנּפְלִים וְזוֹקֵף לְכָל-הַכְּפוּפִים:
(טו)
עֵינֵי כל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן-לָהֶם אֶת-אָכְלָם בְּעִתּוֹ:
![<b>פותח את ידך</b>. על אשר ישברו להיות אליך לידבק בך תעשהו בריבוי כי אתה פותח את ידיך ומשביע לכל חי הוא הצדיק הנקרא חי, רצון שרצה לידבק בך ובזה יצדק אומרו ומשביע שאם הוא על טוב העוה"ז אפילו בעלי הון לא ישבעו (אלשיך).<br/><b>פותח את ידך</b>. הא' פותח ידו אף לאלו שאין להם אלא רק רצון טוב ואף שאין בידם מעשה, ומחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה כי צדיק ד' בכל דרכיו ודו"ק (מהר"ו הצרפתי בס' יד יוסף).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טז)
פּוֹתֵחַ אֶת-יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל-חַי רָצוֹן:
(יז)
צַדִּיק יְהוָה בְּכָל-דְּרָכָיו וְחָסִיד בְּכָל-מַעֲשָׂיו:
![<b>קרוב ד' לכל קוראיו</b>. כל המכוון את פעולותיו אל האמת הוא המתקרב אל בוראו יתברך שהוא אחד אמת והקירוב הזה הוא השכר העצום והזכות הגדול הנקרא חיי עוה"ב. וא"א לו לאדם להתקרב אצלו יתברך עד שיתדמה לו וילך בדרכיו שכן נצטוינו והלכת בדרכיו ומפורש אחז"ל מה הוא רחום וכו' (רבינו בחיי).<br/><b>יקראוהו באמת</b>. וזה ההכרחי ולא המותרות, וכוונתו לכל הדברים שצריכים באמת, ודו"ק (מהר"ן). ויש להוסיף גם על כל מה שאדם מרגיש כהכרחי (המלקט).<br/><b>קרוב ד' לכל קוראיו</b>. וקשה דסותר הרישא לסיפא, אלא מדובר על שני סוגי אנשים, א' אלו שקוראים אל ד' כבר ומתפללים על זה הקב"ה קרוב להם בין שיקראו באמת או לא ורק בזכות התפילה אבל אלו שטרם יקראוהו ואני אענה אלו הם שקוראים באמת ולאלו לא לכולם אלא לאלו שיקראוהו באמת ודו"ק (אריז"ל).<br/><b>קרוב ד' לכל קוראיו</b>. בין לצדיק בין לרשע והטעם שהתפללו בצבור והקב"ה עונה לצבור בכללות כי בתוכם יש אשר יקראוהו באמת (אלשיך).<br/><b>אשר יקראהו באמת</b>. אמת ר"ת "אותיות מלות תבות" לאלו שקוראים כראוי ולא מדלגים, ודו"ק (דורשי רשומות).<br/><b>לכל אשר יקראהו באמת</b>. אמת היא תורה ובאמ"ת ר"ת בראשית אשרי מאימתי תנא שהם ראשית התורה התהלים המשנה והגמרא, ותראה שבכל אחד יש פנימיות של השני, אשרי פנימיות בראשית ומאותו פנימיות ישראל סוף תורה הוא גמטריא מאימתי ותנא פנימיות מאימתי ודו"ק (רב חביבי) ויש להוסיף על דרך שאין עומדים להתפלל אלא מתוך שמחה של מצוה והוא ת"ת וזה אשרי יקראוהו באמת (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יח)
קָרוֹב יְהוָה לְכָל-קרְאָיו לְכל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת:
![<b>רצון יראיו יעשה</b>. שהלא הצדיק אין לו רצון זולת מרצון הבורא ואם כן אין לו בקשה אליו ואם כן הקב"ה שמתאוה לתפלתם של צדיקים צריך להמציא להם איזה ביקוש וזה רצון יראיו יעשה ומזה ואת שועתם ישמע ויושיעם (בשם החידושי הרי"ם ועיין מהר"ם אלשיך).<br/><b>רצון יראיו יעשה</b>. כלומר שהקב"ה שומע תפילתן של אנשים אבל אולי מה שהם מבקשים אינו לטובתם ואם כן אף שרצון יראיו יעשה ומ"מ אח"כ כך ואת שועתם לשנות הדבר שומע ויושיעם (ברוך שאמר לבעל תורה תמימה ומובא כעין זה בשם הבעל שם טוב וכעין זה בפתיחה להפלאה).<br/><b>רצון יראיו</b>. יהיו לרצון שיעשה רצון יראיו גם שלא יתפללו ואת שועתם ישמע בשעבוד מלכויות והיה לדיין ושופט ויושיעם בקבוץ גלויות ואז יהיה שומר ד' את כל אוהביו ממלחמת גוג ומגוג (ספורנו).<br/><b>רצון יראיו יעשה</b>. כלומר הקב"ה מהוה רצון לצדיק להתפלל על איזה דבר כדי ששעותם של כלל ישראל הצריכים לדבר זה ישמע ויושיעם כי תפילת הצדיק תעלה עמה תפילות כלל ישראל ודו"ק (נועם אלימלך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יט)
רְצוֹן-יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה וְאֶת-שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע וְיוֹשִׁיעֵם:
![<b>שומר</b>. ששה פעמים נזכר באשרי כנגד ששה קצוות (רבינו בחיי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כ)
שׁוֹמֵר יְהוָה אֶת-כָּל-אהֲבָיו וְאֵת כָּל-הָרְשָׁעִים יַשְׁמִיד:
(כא)
תְּהִלַּת יְהוָה יְדַבֵּר פִּי וִיבָרֵךְ כָּל-בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:
קראת? שתף חברים