למכת חרב - פרק קמו
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>הללי נפשי</b>. פירש הגוף אומר לנפש הללי נפשי את ד' וא"ת ומה תועלת יש מזה להגוף לכ"א אהללה ד' בחיי ר"ל עת התחיה אז גם אני הגוף אהללה ד' (בשם תלמידי הבעש"ט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת-יְהוָה:
![<b>אהללה בחיי</b>. כלומר אהלל ד' על חיים שנותן שהצדיקים משבחים על החיים שנותנים להם ולא מבקשים יותר על דרך מה יתאונן אדם חי גבר על חטאיו ואמרו על זה דיו שהוא חי ומטעם זה אל תבטחו בנדיבים. ועוד על דרך מאן דיהיב חיי יהיב מזוני ואם כן אם הקב"ה נותן חיים כבר יתן מזונותיו הקצובים לו ואין לבטוח בנדיבים ודו"ק (ויזרע יצחק). ויש עוד לומר שהמתנה הכי טובה היא חיים שהיא פתח לחיי העולם הבא במצוות והם עולם העשיה משא"כ נדיבים הם נהנים ממזון שהוא חלק הנאת העולם וצדיקים מעדיפים לעשות מלאכול (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:
![<b>אל תבטחו בנדיבים</b>. כלומר שאל יבטח אדם שיחטא בעוה"ז וכשיתגלגל אז יתוקן וכמו אדם הראשון שמת בחטאו והוצרך לנדיבים שהם האבות לתקנו ועוד לא הספיק כי גם בבני אדם כמו בן אדם שהוא קין שאין לו תשועה על דרך ואל קין ואל מנחתו לא שעה והוצרך להתגלגל ביתרו וכן בבן השני שהוא הבל גם כן לא הועיל כי תצא רוחו ישוב לאדמתו שגם הבל חטא והוצרך להתגלגל תרי זימני, תצא רוחו ישב לאדמתו ביום ההוא ר"ת "תרי הבל" א' בשת וא' במשה רבינו וזה ר"ת משה שת הבל (אריז"ל).<br/><b>אל תבטחו</b>. כלומר ילמוד אדם לעשות תשובה מקיים ואל יבטח בתקונו בגלגול לא בגלגול של נשמות גדולות ואלו הנדיבים ולא בנשמות של תנוקות שמתים קטנים שהם בן אדם כי ביום הוא יום הדין הגדול והנורא אבדו עשתונותיו וכו' (מהר"ש וויטל).<br/><b>אל תבטחו בנדיבים</b>. כי הנדיבות היא מרוח הקדושה ומטעם זה אל תבטחו בו כי תצא רוחו ישוב לאדמתו שהוא ממשלת הגוף משא"כ והבוטח בד' חסד יסובבנו ודו"ק (חיד"א בשם הר' גדליהו חיון).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
אַל-תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן-אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:
![<b>עשתונותיו</b>. מחשבותיו (רש"י).<br/><b>ישוב לאדמתו</b>. כי הנה באדם יש נפש הקדושה המקשקשת בו ואומרת לו חזור בך חזור בך והיא נותנת לו הרהורי תשובה ועל זה מזהיר דוד המלך שאם תצא רוחו זה אז ישוב לגלמי כלי חרס וביום ההוא נאבדו ממנו מחשבות תשובה ודו"ק. והוא במצב אין מספיקים בידו לעשות תשובה (מהרא"ש מקרעמניץ).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתּנתָיו:
![<b>שאל יעקב</b>. הלא אמרתי אל תבטחו בנדיבים ליזון מהם וגם לא תבקשו מותרות כי אשרי שאל יעקב הבלתי שואל רק לחם לאכול ובגד ללבוש בעזרו שכל שברו לא היה רק על ד' שיקרא א' והוא מה שכתבנו שאמר ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש שאיני עושה אלא עראי מהעוה"ז וכל שברי היא ושבתי בשלום וגו' והיה לי לא' (מהר"ם אלשיך הק').<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל-יְהוָה אֱלֹהָיו:
![<b>עשה שמים וארץ</b>. כלומר אף שיעקב עשה שמים וארץ לא רצה ליהנות כי אם לחם לאכול ובגד ללבוש ע"פ מדרש וז"ל שאמר הקב"ה עולמי עולמי מי בראך מי יוצרך יעקב בראך יעקב יוצרך הה"ד (ישעיהו מג) בוראך יעקב יוצרך ישראל ולמה לא יאכל מפרותיו בעוה"ז כי הכל מתוקן להם לצדיקים לעוה"ב וזה השומר אמת לעולם והראיה שהמעט מזעיר שרצה יעקב לישב בשלוה קפץ עליו רוגזו של יוסף ודו"ק (מהר"ם אלשיך הק').<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
עשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת-הַיָּם וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-בָּם הַשּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:
![<b>עשה משפט לעשוקים</b>. בכל דור ודור עושה משפט לעושקיהם של ישראל, נתן לחם לרעבים בכל דור ודור וכן עשה לישראל בגלות ובצאתם מגלות מתיר אסורים מתיר ישראל מיד אוסריהם (רד"ק).<br/><b>עשה משפט לעשוקים נתן לחם לרעבים ד' מתיר אסורים</b>. ר"ת של עשה נותן י'ה הוא עני וכן עין, שהקב"ה עיניו על העני וכל הנוגע בו כנוגע בבת עינו, וזהו מה שאנו משבחים להקב"ה בתפילה, מלך עוזר כנגד נותן, ומושיע כנגד מתיר, ומגן כנגד עשה משפט (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
עשֶׂה מִשְׁפָּט לַעֲשׁוּקִים נתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:
![<b>ד' פוקח עורים</b>. אפשר דבכלל מיירי נמי רמז על בעל תשובה וכן פוקח בו"ו גמטריא צדק שנקראת תשובה כמו שאחז"ל על הפסוק נוראות בצדק והגם כי תיבת פוקח כתיב בלא ו"ו אין לחוש לזה ורמז דבחטא הן בעוון הן סומין וכמ"ש הרב כלי יקר שנקרא הפ' ס"מ שמסמא את העינים וכן החוטא סמוי מן העין ועל ידי התשובה ד' פוקח עורים שמאיר עיניהם להכיר בחטאם ולשוב, ומזה נמשך להוציא לאור ניצוצי הקדושה אשר בחטאתו המה כרעו ונפלו בסט"א איכו השתא ד' זוקף כפופים ויבואו אל הקדושה ומכיון שחזרו בתשובה הם צדיקים וד' אהב צדיקים כדכתיב אוהבם נדבה (חומת אנך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
יְהוָה פּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אהֵב צַדִּיקִים:
![<b>יעודד</b>. לשון כח (רש"י) יעודד ינשא (רד"ק).<br/>ר"ת של מתיר אסורים פוקח עורים זוקף כפופים שומר את גרים גמ' תריג ודו"ק (כלבו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
יְהוָה שׁמֵר אֶת-גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:
![<b>ימלך</b>. נכתב חסר ללמדך שאין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו שיהיה מבקש מהם עבודה קשה אלא בנחת ודברים רכים (רבינו בחיי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדר וָדר הַלְלוּיָהּ:
קראת? שתף חברים