לשריפה שלא תרבה - פרק קמט
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>שירו לד' שיר חדש</b>. כלומר שלא יהיה להם די בשירים האלה הכתובים אלא אתם תחדשו לי שיר על הנפלאות שעשה עמכם (רד"ק).<br/><b>שירו לד' שיר חדש</b>. כאמרו (ישעיהו סה) כי הנני בורא שמים חדשים וארץ חדשה (ספורנו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:
![<b>בני ציון יגילו במלכם</b>. ושמא תאמרו אם ככה יתברך עושה שיביא הגאולה בתנאי התשובה אולי לא נשוב ותבטל התשועה חלילה לז"א אין פחד כי ישמח ישראל בעושיו כי עתיד הקב"ה לעשותם שהוא להחזירם בתשובה שהתשובה היא עשיה כנודע (מהר"ם אלשיך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעשָׂיו בְּנֵי-צִיּוֹן יָגִילוּ בְּמַלְכָּם:
(ג)
יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְּמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ-לוֹ:
![<b>יפאר ענוים בישועה</b>. כי שולח הקב"ה ישועה על ידי הצדיקים שהם הענוים ולא יקחו לעצמם כלום ח"ו על דרך משה רבינו בכל ביתי נאמן הוא והקב"ה רוצה לפרסם הצדיק בעולם ולפארו בישועות שעושה על ידו אבל מי שאינו במדרגה זו אין השי"ת מפארו כי ח"ו יזיק ליפול ממדרגתו שיהיה לו צד הנאה וחשיבות (ר' שמחה בונים).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
כִּי-רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:
![<b>יעלזו חסידים</b>. עיין כתבי האריז"ל שענין של ק"ש שעל המיטה הוא לתקן המזיקין הנולדים משז"ל בין באונס בין ח"ו ברצון, בין אלו הבאים על אשר משמש ומאבד טפות בשעת תשמיש, הכל ק"ש מתקן כשהיא בכוונה והבא לטהר מסייעין אותו. ועיין עוד מזה הענין בספר בן יהוידע על ברכות דף ה ע"א, ועיין זוה"ק, ועיין האריז"ל בשער הכוונות ענין דרוש הלילה דרוש ז', ודו"ק (ויזרע יצחק).<br/><b>יעלזו חסידים בכבוד</b>. אין זה כבוד המדומה אלא כבוד שמים, וכמ"ש אחר כך הדר הוא לכל חסידיו, ודו"ק (רבינו יונה ברכות דף ה, ועיין עוד בפירושו לאבות פ"ד מ"ח).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל-מִשְׁכְּבוֹתָם:
![<b>רוממות אל בגרונם</b>. כשיצאו למלחמה עם גוג ומגוג יתפללו לאל יתברך וירוממוהו שהוציאם מן הגלות (רד"ק).<br/><b>רוממות אל</b>. כלומר ע"ד הקול קול יעקב והידים ידי עשו, ואם כן כאשר רוממות אל בגרונם נוצחים האויבים כבחרב פיפיות בידם. ועוד, על דרך כל ת"ח שאינו נוקם ונוטר כנחש אינו ת"ח וכמו שפי' הבעש"ט כנחש שאין לו בזה הנאה עצמית, ודו"ק (גבול בנימין).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:
(ז)
לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַגּוֹיִם תּוֹכֵחוֹת בַּלְאֻמִּים:
(ח)
לֶאְסּר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:
![<b>משפט כתוב</b>. ונתתי את נקמתי באדום (יחזקאל כה) ואם תאמר עדיין לא נולד יחזקאל כשאמר דוד זאת? נתנבא דוד על קץ הגאולה וכשיבא הקץ כבר כתיב הוא במשפט זה ימים רבים (לרש"י ז"ל).<br/>הלל והודאה הם לנו הפיפיות הם ברית המעור וברית הלשון וכן גמ' של הלל והודאה פה.<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל-חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
קראת? שתף חברים