להלל את הקדוש ברוך הוא על כל פעולותיו - פרק קנ
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>הללויה</b>. בזה המזמור הזהיר המשורר את חסידי ימות המשיח שכבר הזכיר במקום הקודם, ואמר שאחר נקמת שנואי ד' ואבדן המונעים מעבודתו יהיה השתדלותם להשמיע קול תהלתו בקרב עמו ועבדיו להבין ולהורות (ספורנו).<br/><b>הללויה</b>. עיין תניא רבתי המובא בב"י או"ח סי' תכב שמפרש שמכאן שאומרים הלל בר"ח י"ב פעמים הלל בשנה כנגד י"ב הללו, והנה לכאורה יש י"ג לשון הללויה ועוד ע"ש פר"ח שהקשה שבר"ה אין אומרים הלל ואולי כוונת התניא רבתי שיש י"א הלל בפועל יוצא חוץ כלומר חוץ משני הללויה וכופלים הפסוק כדי להגיע לי"ב הלל כשיש שנת מעוברת (המלקט).<br/><b>הללויה</b>. האריז"ל מנה כאן עשר ספירות, הללו אל בקדשו, כתר. הללוהו ברקיע עוזו, חכמה. הללוהו בגבורותיו, בינה. הללוהו כרב גדלו, חסד. הללוהו בתקע שופר, גבורה. הללוהו בנבל וכנור, ת"ת. הללוהו בתף ומחול, נצח. הללוהו במינים ועוגב, הוד. הללוהו בצלצלי שמע הללוהו בצלצלי תרועה, מלכות.<br/><b>ברקיע עוזו</b>. הנה יש עשרה לשונות של הלולים כנגד עשרה זקנים שעל ידם נכתב ספר תהלים הא כיצד, הללו אל בקדשו זה אברהם שקדש שם שמים בכבשן האש הללוהו ברקיע אדה"ר שהיה מן הארץ עד לרקיע הללו בגבורותיו מלכי צדק מגן צבי אברהם בידו הללו כרוב גדלו זה משה שראה גדולות הקב"ה הללו בתקע שופר זה דוד שהיה ראש לבעלי תשובה ודו"ק הללו בנבל וכנור זה שלמה המלך שהשיג נ' שערי בינה ולב נתיבות חכמה וזה נבל הללו בצלצלי שמע זה אסף שהיה מוציא ניצוצי קדושה ועל זה נקרא אסף הללו בתוף גמ' לילות הם ג' בני קרח שמקום נתבצרה להם בגיהנום ואחר כך עשו תשובה (ארץ החיים).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ-אֵל בְּקָדְשׁוֹ הַלְלוּהוּ בִּרְקִיעַ עֻזּוֹ:
![<b>הללוהו בגבורתיו וגו'</b>. ס"ת של כל הפסוק גמטריא כ"ו. בגבורת גמט' תרי"ג, ולשון רבים בגבורותיו כנגד תורה שבכתב ותורה שבעל פה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
הַלְלוּהוּ בִּגְבוּרתָיו הַלְלוּהוּ כְּרב גֻּדְלוֹ:
![<b>הללוהו בתקע שופר</b>. תמצא בכתוב ז' מיני זמר שהם כנגד שבע כוכבי לכת שצ"ם חנכ"ל. כנור כנגד שבתאי, תוף כנגד צדק, מחול כנגד מאדים, מנים כנגד חמה, עוגב כנגד נוגה, צלצלי שמע כנגד כוכב, תרועה כנגד לבנה, וז"ש הללוהו בתקע שופר הללוהו בנבל וכנור הללוהו בתוף ומחול הללוהו במנים ועוגב הללוהו בצלצלי שמע הללוהו בצלצלי תרועה, והנה הם בכולם תשעה מיני זמר כנגד תשעה גלגלים ובעלי חכמת המוזיקא יודעין לכוון כל מין ומין ממיני זמר הללו כנגד כל גלגל וגלגל. ושופר ונבל הנשארים בכתוב, השופר כנגד הגלגל התשיעי המקיף והנבל כנגד גלגל שמיני שבו הכוכבים, ומפני זה נזכר במעשה העגל מחול יותר מכל שאר הכלים אשר היו שם לפי שהמחול כנגד כוכב מאדים כי היו במדבר במקום חורב שממה והכוכב הזה שולט עליו, וזה שתמצא על הים (שמות טו) ותצאן כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות כי היו שם נשים שלא היתה שם כוונתם לשמים והתוף כנגד כוכב צדק וז"ש (שם) ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את התוף בידה הזכיר אהרן וסמך לו את התוף לפי שאהרן היה כולו צדק כענין שכתוב (איוב כט) צדק לבשתי וילבשני. אבל החכמים עשו במדרשם מחלות לשון מחילה וביאר הענין כי כל מיני זמר שהיו בידם לא נזדמן לו למשה שיראה מהם כי אם מחולות והוא אות וסימן למחילה שיהיה עתיד הקב"ה למחול להם אותו עון וכמשחז"ל סימנא מילתא היא (רבינו בחיי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
הַלְלוּהוּ בְּתֵקַע שׁוֹפָר הַלְלוּהוּ בְּנֵבֶל וְכִנּוֹר:
![<b>הללוהו בתף ומחול</b>. הרב מהרח"י ז"ל בספרו נש"ח עפמ"ש ע"פ (ישעיהו א) איכה היתה לזונה קריה נאמנה, ת"פ בתי כנסיות היו בירושלים חוץ מבהמ"ק כמנין מלאתי, וכתב מ"ע כדי להכניע הלילית גמט' ת"ף כנגד ת"ף מחנות שיש לה, וז"ש בשעת החרבן איכה היתה לזונה, זו לילית, קריה נאמנה, זו ירשלים, מלאתי משפט, ת"פ בתי כנסיות היו שם להכניע אותם, אבל עכשיו היתה לזונה. וכן יש עוד שידית מחלת שיש לה תע"ח מחנות כמנין מחלת. לזה אמר הללוהו בתף להכניע הלילית, ומחול להכניע המחלת, ובשעת החרבן גברו אלו השדים וזש"ה (איכה ה) נשים בציון ענו ר"ל אלו הנשים ענו והחריבו אותם ובעת הגאולה יקויים (ירמיהו לא) עוד תעדי תופיך ותשבר הלילית ויצאת במחול משחקים להכניע המחלה.<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
הַלְלוּהוּ בְתֹף וּמָחוֹל הַלְלוּהוּ בְּמִנִּים וְעֻגָב:
(ה)
הַלְלוּהוּ בְּצִלְצְלֵי-שָׁמַע הַלְלוּהוּ בְּצִלְצְלֵי תְרוּעָה:
![<b>כל הנשמה תהלל</b>. ר"ת גמ' משיח בן דוד וס"ת גמטריא אדני (יוסף תהלות).<br/><b>כל הנשמה תהלל</b>. ר"ת תכה גמטריא חנוכה פורים והוא שם המסוגל להכות ולהכניע הרשעים (בני יששכר).<br/><b>כל הנשמה</b>. גמטריא עולה אשריך תהלים ובזה יהיה נפוץ ראשו בסופו שהתחיל דוד המלך ספרו באשרי האיש וסיים באשריך תהלים (ר' ישראל צבי רפאפורט). כל הנשמה תהלל יה הללויה. גמ' מכוון ששה שמות צבאות אהיה אל שדי אדני אלוהים והס"ת של הששה שמות הם תהילים והנה ידוע כי אמירת מזמורי תהלים מסוגלים לתיקון עון הידוע ר"ל וסימנא מילתא כל הנשמה תהלל עולה במכוון ברית קדש (ר' ישראל צבי רפאפורט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
כּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ הַלְלוּיָהּ:
קראת? שתף חברים