להצלת החיילים החטופים - פרק קכא
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>שיר למעלות</b>. במזמור שני למעלות העולות לצדיקים לעתיד לבא מתחת עץ החיים לכסא הכבוד דתניא בספרי שיר המעלות אין כתיב כאן אלא שיר למעלות שיר למי שעתיד לעשות מעלות לצדיקים לעתיד לבא. וזהו שיר שיסד הקליר (בסילוק דיוצר של יום ב' דסוכות שיסד רבי אלעזר הקליר שהוא בנו של רשב"י בתוס' חגיגה פרק אין דורשין עיי"ש) ומתחתיו שלושים מעלות זו למעלה מזו עד כסא הכבוד טסות ועולות בשיח נעימות שיר המעלות (שיר למעלות הפשט כשהיו הלווים מתחילין לעלות במעלות אמרו שיר זה אף על פי שזה השיר לא נכתב בראשונה אין מוקדם ומאוחר ס"א מצאתי) (רש"י).<br/><b>שיר למעלות</b>. הוא לשבח מעלות כלל ישראל שאין צריכים זכות להינצל ולנצח אויבים כמו שאר אומות אלא הם זוכים על ידי העתיד מה שיקיימו מצוות לעתיד. וזה ענין אשא עיני אל ההרים כלומר כשנראו ההרים אחרי המבול הוא בזכות מצוות ראיה שיקבלו עליהם בני ישראל, מאין יבא עזרי כלומר מאיזה זכות יבא עזרי בצרה, עזרי מעם ד' עושה שמים וארץ כלומר בשביל ישראל שנקראו ראשית שהם עתידים לקבל את התורה וזהו על זכות העתיד, ודו"ק (בני יששכר).<br/><b>אל ההרים</b>. אלו מלכי אומות בזמן הגלות (ספורנו). או זכות אבות, אל תקרי הרים אלא הורים (מזמור לתודה).<br/><b>אל ההרים</b>. מדבר על יעקב אבינו, סולם גמ' סיני והוא ענין ענוה, ור"ת של והנה ד' נצב עליו זה ענוה וענווים ירשו ארץ וזהו מאין יבא עזרי (מגלה עמוקות).<br/><b>אשא עיני אל הרים</b>. על דרך המעשה של ר' אליעזר בן דורדיא, שאל יחשוב שעזרו יבוא מהרים או מהורים אלא מעם ד' עשה שמים מארץ כי ממנו הסליחה הכפרה והפדות (ר"א הכהן מדרש אליהו).<br/><b>אשא עיני אל ההרים</b>. כלומר ההולך לפשפש במעשיו הקב"ה עוזרו למצא אפילו עבירות שאדם דש בעקיבו וכן אלו שנעשו לו כהיתר, וכך פירוש הכתוב אשא עיני אל ההרים (הוא נדמה להם כהר) אלו העבירות מאין יבא עזרי עזרי מעם ד' שהקב"ה יעזור לו לשוב, אל יתן למוט רגליך שלא תפול בהרגל עבירה, אל ינום שומרך ולא יהיה הסתר פנים דעביד גרמיה כמאן דדמיך (הרבי מלובלין).<br/><b>אשא עיני אל ההרים</b>. כשאני מסתכל על ההרים תבור כרמל שהם גבוהים והקב"ה הניח אותם ושכן על הר ד' תמיד אני רואה שמאין היא ענוה יבא עזרי (אגרא דפרקא).<br/><b>אשא עיני אל ההרים</b>. כלומר כשאני מסתכל מאין יבא עזרי, התירוץ הוא מאין, שהוא ענין אין מזל לישראל, וכמו ענין החכמה שהיא והחכמה מאין תמצא שלא שולט בה שום מזל כי כולה רוחנית ועל ידי בחינה זאת אל יתן למוט רגלך (הר"א מקרלין בשם אביו).<br/><b>מאין יבא עזרי</b>. מאין הם אותיות החסרות של משה מ"ם שי"ן ה"א, והוא ענין ענוה, ענין מיכאל שהוא גמ' מאין, ובפרק שירה הוא השיר של צפור שהיא בת זוגו צפורה (שמעתי).<br/><b>מאין יבא עזרי</b>. על דרך עצת השם היא תקום, עצת ר"ת ענוה צדקה תורה וכולם באין בזכות אין, ענוה ותורה שהוא מדבר הפקר לכל וצדקה מאין שאין לי אלא הכל שלך (המלקט).<br/><b>אל ההרים</b>. הם הסודות הנשגבים שאדם זוכה בהם רק מאין כלומר בענוה (ישמח ישראל מאלכסנדר).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל-הֶהָרִים מֵאַיִן יָבא עֶזְרִי:
![<b>עזרי מעם ד' עשה שמים וארץ</b>. וכי לא ידעינן שהקב"ה עושה שמים וארץ, אלא אף שהקב"ה ברא העולם במדת הדין זה היה "בבריאה" (עבר, עולם הבריאה) אבל כל יום משנה גזר שמים וארץ במדת הרחמים, וזהו עזרי יבא מטעם שכל יום "עושה" (הווה, עולם העשייה) מחדש שמים וארץ (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
![<b>אל יתן למוט רגלך</b>. מתחילה בלשון נסתר עזרי מעם ד' ולבסוף רגלך נוכח על דרך כל התולה בזכות אחרים תולים לו בזכות עצמו (מזמור לתודה).<br/><b>למוט</b>. הוא ממושל הידועה בה' הידיעה והוא השטן (מהר"ם אלשיך).<br/><b>אל יתן למוט רגלך</b>. למוט גמ' מילה והוא ענין שמירת הברית, אל ינום שומרך שהוא שמור הברית (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
אַל-יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל-יָנוּם שׁמְרֶךָ:
![<b>שומר ישראל</b>. ישראל סבא (ראב"ע).<br/><b>שומר ישראל</b>. מלשון ואביו שמר את הדבר, כלומר שהקב"ה ממתין לביאת צדיק להתפאר בכשרון פעולותיו (אור המאיר).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:
![<b>ד' צלך</b>. כלומר שתנועות הקב"ה כביכול הם כמו תנועות הצל לגבי האדם, שמה שהאדם עושה צלו עושה כנגדו, אם קומץ ידיו ד' גם קומץ ידיו וכן אם פותח ידו הקב"ה כביכול פותח ידו (עוללות אפרים, בעש"ט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
יְהוָה שׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל-יַד יְמִינֶךָ:
![<b>יומם השמש לא יככה</b>. אבל ימשיך לפעול טוב, וזה מונע פעולה רעה, ופעולה טובה במקומה עומדת (הרב מפרשיסחא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא-יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:
(ז)
יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל-רָע יִשְׁמר אֶת-נַפְשֶׁךָ:
![<b>ד' ישמר צאתך</b>. במצות המשיח להוכיח לגוים עצומים עד רחוק. ובואך, בשובך אליו לשלום (ספורנו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
יְהוָה יִשְׁמָר-צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד-עוֹלָם:
קראת? שתף חברים