לכל צרה - פרק כה
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b></b> עיין רש"י שפירש וז"ל נפשי אשא, אכוון לבי, וראה עמקות דברי רש"י כי אף שהמזמור מדבר בענין מסירות נפש (עיין מדרש) רש"י פירש אשא נפש בלשון כוונה כי זהו תכלית מסירות נפש לכוון לבורא יתברך וכמו שאמרו חז"ל בכל דרכיך דעהו (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה נַפְשִׁי אֶשָּׂא:
(ב)
אֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל-אֵבוֹשָׁה אַל-יַעַלְצוּ אוֹיְבַי לִי:
(ג)
גַּם כָּל-קוֶֹיךָ לֹא יֵבשׁוּ יֵבשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:
(ד)
דְּרָכֶיךָ יְהוָה הוֹדִיעֵנִי ארְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:
(ה)
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי-אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל-הַיּוֹם:
(ו)
זְכר-רַחֲמֶיךָ יְהוָה וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:
![<b>חטאות נעורי ופשעי וגו'</b>. וא"ת והרי כל האומר קב"ה ותרן יוותרון מעוי ואיך אמרת חטאת וכו' אל תזכר וכו', לז"א למען טובך ד', יר' הנה חטאת נעורים אין אדם יכול להנצל מהם, והנה ישאר הגן עדן ריקם מן בני אדם אשר עליו נאמר מה רב טובך וכו', וא"כ למען טובך ד' שלא ישאר ריקן מן בני אדם אל תזכור חטאת נעורי שהוא נמנע לימלט מהם, מש"כ בשאר זמני האדם (עץ הדעת טוב לרח"ו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
חַטּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל-תִּזְכּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר-לִי-אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יְהוָה:
(ח)
טוֹב וְיָשָׁר יְהוָה עַל-כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:
(ט)
יַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:
(י)
כָּל-אָרְחוֹת יְהוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדתָיו:
(יא)
לְמַעַן-שִׁמְךָ יְהוָה וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב-הוּא:
(יב)
מִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יְהוָה יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:
(יג)
נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:
(יד)
סוֹד יְהוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:
![<b>עיני תמיד אל יהוה כי הוא יוציא מרשת רגלי</b>. נראה על דרך שאמרו חז"ל בעת שבא דוד המלך לפני שמואל הנביא ע"ה אמר רבש"ע אדמוני הוא זה ר"ל שופך דמים ואינו ראוי ח"ו יצאה בת קול ואמרה הנה יפה עינים ר"ל שאינו שופך דמים אלא רק בהוראת הסנהדרין שנקראים עינים (ב"ר פר' סג ח), וז"ש עיני תמיד אל ד' שאמר שם יפה עינים ובזה יוציא מרשת רגלי (בן איש חי).<br/><b>עיני תמיד אל ד'</b>. בדרך כלל האדם שאינו מתבונן בדרכים נופל בבור וברשת, ועל זה אמר דוד שבזה גופא שהיה צריך להיות לרשת ולמוקש מה שכל היום עיניו אל ד' בשמים מ"מ עי"ז עצמו הוא מוציא מרשת רגלי (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טו)
עֵינַי תָּמִיד אֶל-יְהוָה כִּי-הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:
(טז)
פְּנֵה-אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי-יָחִיד וְעָנִי אָנִי:
(יז)
צָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:
(יח)
רְאֵה-עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל-חַטּאותָי:
(יט)
רְאֵה איְבַי כִּי-רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:
(כ)
שָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל-אֵבוֹשׁ כִּי-חָסִיתִי בָךְ:
(כא)
תּם-וָישֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:
(כב)
פְּדֵה-אֱלֹהִים אֶת-יִשְׂרָאֵל מִכּל צָרוֹתָיו:
קראת? שתף חברים