לבקשת רחמים - פרק לב
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>אשרי נשוי פשע</b>. כלומר מי ששב ואין לו לבוש מצוות נותנין לו כסוי חטאה מלבוש מצוות רשע, אבל יותר טוב צדיק שאשרי אדם לא יחשוב לו עון וממילא מתלבש בלבוש עצמו ועל זה אין לו רמיה שלקח לבוש של אחר, ודו"ק (אריז"ל).<br/><b>נשוי פשע</b>. אשרי מי שמעביר על מדותיו ומוחלים לו על כל עוונותיו (המלקט).<br/><b>נשוי פשע</b>. כי כל מה שמגדיל עוונו אז הוא מכסהו מן המקטרגים משא"כ אם ממעיט חטאת באומרו מה פעלתי רע גורם קטרוג יותר, ודו"ק (ייטב לב).<br/><b>אשרי נשוי פשע</b>, כלומר הוא נושא פשעו למעלה לשורש ובזה מתקן החטא (בגדר באשר חטא) ומביאן לתיקון, ודו"ק (ר"א מקרלין).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לְדָוִד מַשְׂכִּיל אַשְׁרֵי נְשׂוּי-פֶּשַׁע כְּסוּי חֲטָאָה:
![<b>אשרי אדם</b>. שכאשר לא יחשוב (אפילו רגע בהקב"ה אז) מחשיב הבן אדם זה לעצמו לעון ודו"ק (בעש"ט).<br/><b>לא יחשוב לו עון</b>. כשכוון בו לכבוד קונו כענין יעל וזולתה, ואין ברוחו רמיה שמקיים המצוות לכ' האל יתברך ולא ליוהרא ודו"ק (ספורנו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
אַשְׁרֵי אָדָם לֹא יַחְשׁב יְהוָה לוֹ עָוֹן וְאֵין בְּרוּחוֹ רְמִיָּה:
(ג)
כִּי הֶחֱרַשְׁתִּי בָּלוּ עֲצָמָי בְּשַׁאֲגָתִי כָּל-הַיּוֹם:
(ד)
כִּי יוֹמָם וָלַיְלָה תִּכְבַּד עָלַי יָדֶךָ נֶהְפַּךְ לְשַׁדִּי בְּחַרְבנֵי קַיִץ סֶלָה:
![<b>חטאתי אודיעך</b>. כלומר מצוה גוררת מצוה הודה על הקל, חטאת, מודה על חמור, ועון לא כסיתי, מודה על חמור מודה על יותר חמור, והוא אודה עלי פשעי (המלקט).<br/><b>חטאתי אודיעךת. ע"ד משל אדם שיש לו חולי וכשבודקים אותו מוצאים בו מוגלה חמורה, כן הדבר בעבירות ראשית כל מוצא לעצמו עבירה של חטא קטן ובהתיישבו על זה מתגלה לו שהמקור הם אביזריהו של מדות רעות, ועוני לא כסיתי ונתגלה לו יותר שגם יש לו לב אטום לעבודת הבורא או שהוא מלא מרידות או שאלות על הבורא וכן טענות עליו ח"ו וזה אודה עלי פשעי (המלקט).<br/><b>חטאתי אודיעך</b>. ר"ת של חטאתי אודיעך ועוני לא כסיתי אמרתי אודה גמטריא שלהם אלול כי החודש הזה יותר מסוגל לתשובה ואמר דוד המלך וחטא פוגם בנפש ועון פוגם ברוח ופשע פוגם בנשמה, ודו"ק (שערי ארוכה רבי יעקב אבוחצירא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
חַטָּאתִי אוֹדִיעֲךָ וַעֲוֹנִי לֹא-כִסִּיתִי אָמַרְתִּי אוֹדֶה עֲלֵי פְשָׁעַי לַיהוָה וְאַתָּה נָשָׂאתָ עֲוֹן חַטָּאתִי סֶלָה:
(ו)
עַל-זאת יִתְפַּלֵּל כָּל-חָסִיד אֵלֶיךָ לְעֵת מְצא רַק לְשֵׁטֶף מַיִם רַבִּים אֵלָיו לֹא יַגִּיעוּ:
![<b>אתה סתר לי מצר</b>. ר"ת סמא-ל, על דרך צופה רשע לצדיק (המלקט).<br/><b>רני</b>. גמטריא סר שהם עשרה פעמים הויות על דרך (שמות ג) וירא ד' כי סר לראות וזה המציל האדם מיצה"ר (המלקט).<br/>פלט תסובבני ר"ת גמטריא לילית שלא יתחברו בעוונות על דרך ששמעתי מה' שמשון אוסטרופולי השם ינקום דמו עה"פ (שמות לג) והסירותי את כפי וראית את אחורי כי הנה (שמות כח) בפסוק והיה פי ראשו בתוכו שפה יהיה לפיו סביב מעשה אורג כפי תחרא יהיה לו לא יקרע אמר כי יש שם קדוש הנקרא כפי והוא כמפריד בין סמא-ל ולילית ולכן לפיו סביב מעשה אורג ר"ת סמא-ל תחרא יהיה לו לא ר"ת לילית <b>והשם כפי מפריד ביניהם</b>. וז"ש והסירותי את כפי ר"ל כשאקח ח"ו את השם כפי יתחברו סמא-ל ולילי-ת וזה שאמרו חז"ל שניתן רשות למחבלים לחבל עכ"ל (ארץ חיים).<br/><b>אתה סתר לי</b>. בדרך אברח ממך אליך כמו אב המכה את בנו והבן מסתיר עצמו תחת אביו שיגן עליו וכן דוד אמר כל הנסיונות כדי להסתר תחת כנפי השכינה (מהר"ם אלבילדה).<br/><b>אתה סתר לי</b>. שצריך כשאדם מתפלל לא להתפלל לצורך עצמו רק לשכינה וזה אתה סתר לי כשאתה הקב"ה מסתיר ממני ה"לי" שלא אחשוב לעצמי כלל אז בטוח כי מיצר תצרני שתשמע שועתי ודו"ק (קדושת לוי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
אַתָּה סֵתֶר לִי מִצַּר תִּצְּרֵנִי רָנֵּי פַלֵּט תְּסוֹבְבֵנִי סֶלָה:
(ח)
אַשְׂכִּילְךָ וְאוֹרְךָ בְּדֶרֶךְ-זוּ תֵלֵךְ אִיעֲצָה עָלֶיךָ עֵינִי:
![<b>אל תהיו כסוס</b>. ואמר שהמונע את הבהמות מן ההשתחות הוא דבר מבחוץ כמו המתג והרסן ואין ראוי שיהא האדם כן אבל יהיה המונעו מאתו ומעצמו. רצונו לומר צורתו האנושית כשתהיה שלימה היא תמנענו מאותן הדברים שמונעין ממנו השלמות והם הנקראים מדות רעות והיא תזרז אותו ותדחנו על מה שיביאהו אל השלמות וזהו המדות טובות (הרמב"ם).<br/><b>אל תהיו כסוס</b>. כי אותו האיש הקורא בתורה או הקורא שמע במרוצה בזריזות הוא דומה לסוס הרץ במצות בעליו בלי הבין תכלית מרוצתו אף שמשתדל ללכת בדרכי ד', וכן העושה המצוות אף על פי שנושא משא גדול הוא דומה לפרד ההולך ומשאו על גבו כפי מה שיטענו אותו הבעלים מאין התבוננות אחרת רק לשאת המשא כל שכן מי שלא יעשה לא זה ולא זה כי אז הוא עוד פחות מסוס וכאחרית סוס כך אחריתו (יעקב בר מרי).<br/><b>הבין במתג ורסן עדים לבלום</b>. ר"ת הבועל כי לא תהיו כסוס שאוהב זימה לבעול, וזה הבועל בחול בל קרוב אליך, אינו מתקרב בקדושה אלא כסוס והוא בא מסטרא דחול שהוא ממזר. כמו הפרד ולהם צריכים רסן אבל אתה גודר עצמך ודו"ק (מהר"ם פאפרוש).<br/><b>אל תהיו כסוס כפרד אין הבין</b>. אלא כשור לעול וכחמור למשא שיודעים את בעליהם כדכתיב (ישעיהו א) ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
אַל-תִּהְיוּ כְּסוּס כְּפֶרֶד אֵין הָבִין בְּמֶתֶג וָרֶסֶן עֶדְיוֹ לִבְלוֹם בַּל קְרוֹב אֵלֶיךָ:
![<b>רבים מכאובים</b>. מי שלא שם לבו לשמור אורחותיו נקרא רשע. וטעם הבוטח בד' שלא ישען על הרופאים, ולא ניתנה רשות לרפאות אלא ממכת בני אדם כי השם לבדו הוא רופא ישראל ורפואתו לחזק נפשו ולהוסיף על יראתו (ר' אברהם אבן עזרא).<br/>רבים מכאובים לרשע. הוא השם בטחונו ברוב עושרו וברוב מעלותיו, ובחטאיו הרבים מכאובים באים עליו. ורק מי שיודע שכל אורחות חייו הם ממשפטי ד' לפי מעשיו ובזה הוא בוטח בו אז חסד יסובבנו, היפך הרשעים (רד"ק).<br/>מי ששם בטחונו בהקב"ה אז מדת החסד מסובבתו ומפרנסתו ואין הסבות נבצרות ממנו כביכול, ודו"ק (רבינו בחיי).<br/>הרשע, מי שאינו מפשפש במעשיו אז המכאובים הולכים וגדלים, ולא כן הבוטח בד' (ספורנו).<br/>הרשע שהוא שעינו צרה באחרים הוא נכאב על שרואה שהבוטח בד' הוא מפזר יותר מיכולתו לעניים וזה רשע יראה וכעס (בעל מעשי ד').<br/>רבים מכאובים לרשע. זה שאינו עוסק בתורה וממילא יסורים באים עליו, משא"כ הבוטח בד' ועוסק בתורה יסורים בדילין ממנו, ועוד שבעסק מתכפרים חטאיו, ודו"ק (חזה ציון).<br/><b>רבים מכאובים לרשע</b>. כשרשע מתבונן לעשות מצוה הוא רואה רק מכאובים שיצאו ממנה, לא כן הצדיק שמתחסד עם קונו ועל זה קונה לו חסד לפרקליט טוב (מהר"א כהן).<br/><b>רבים מכאובים לרשע והבוטח בד'</b>. הנה האתנחתא אינה תחת תיבת רשע אף שבאמת שם היתה צריכה להיות, והטעם כי אתנחתא הוא שם שהקב"ה שוכן שם ובאמת אין הקב"ה שוכן עם הרשע (מגיד מקאזניץ ועיין ילקוט שמעוני).<br/><b>רבים מכאובים לרשע</b>. כי הנה הרשע מתאוה לכל וכל מה שהוא רואה חסר לו, וממילא רבים מכאוביו, משא"כ הבוטח שיודע שאין אדם נוגע במה שמזומן לחבירו אז באמת חסד יסובבנו (מהר"ח מטשאר¬נוויץ).<br/><b>והבוטח בד'</b>. בכל מקום שאדם חושב שם הוא נמצא, ולכן אם הוא חושב בדין דינים באים עליו, ואם הוא חושב בחסד חסדים מסבבים אותו (בעל שם טוב).<br/><b>רבים מכאובים לרשע</b>. שכינוס לרשעים (רבים) רע להם ורע לעולם משא"כ לבוטח בד' אז חסד יסובבנו וזהו ת"ח מרבים שלום בעולם (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
רַבִּים מַכְאוֹבִים לָרָשָׁע וְהַבּוֹטֵחַ בַּיהוָה חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ:
(יא)
שִׂמְחוּ בַיהוָה וְגִילוּ צַדִּיקִים וְהַרְנִינוּ כָּל-יִשְׁרֵי-לֵב:
קראת? שתף חברים