לאישה שבניה מתים - פרק לג
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>רננו צדיקים בד'</b>. מתי רננו צדיקים כשהם דבוקים בד' (אור ישראל).<br/><b>בד'</b>. כלומר שאין הרינה נפרשת מהקב"ה ולא מחוץ כאילו היה כתוב לד' (מהר"ח כהן).<br/><b>רננו צדיקים בד'</b>. במקום רינה שם תהא תפילה. וכן ישר מתיבת ישרים גמטריא תפל מתיבת תפלה וזהו עוסק בתורה ובתפילה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
רַנְּנוּ צַדִּיקִים בַּיהוָה לַיְשָׁרִים נָאוָה תְהִלָּה:
![<b>בכנור בנבל</b>. אותיות כנור כו-נר כלומר שכנגד הנשמה (נר) תהיה כל הזמן השכינה כנגדו (כ"ו), וזהו בדרך שויתי ד' לנגדי תמיד. וכן בנבל שהמתפלל יהיה לו תכונת נבל שהם ן-לב כלומר ל"ב נתיבות החכמה ו-ן' שערי בינה והוא ת"ח ודו"ק (ארץ החיים).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
הוֹדוּ לַיהוָה בְּכִנּוֹר בְּנֵבֶל עָשׂוֹר זַמְּרוּ-לוֹ:
(ג)
שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה:
![<b>כי ישר דבר ד'</b>, כי דבר ד' מישר האדם, וכל מעשהו באמונה, וכל השכר בהקפה (מהר"ח כהן).<br/><b>כי ישר דבר ד' וכל מעשהו באמונה</b>. הנה כל המזמור הזה הוא מיוסד על שבח הצדיקים ובעלי תשובה, רננו צדיקים בד' צדיקים, ולישרים נאוה תהלה בעלי תשובה. הודו לד' בכנור צדיקים, בנבל עשר זמרו לו ישרים. שירו לד' שיר חדש צדיקים, היטיבו נגן בתרועה בעלי תשובה. כי ישר דבר ד' ישרים, וכל מעשהו באמונה צדיקים וכו'. (מהר"ם בנעט בשעת שמחת תורה ברקודו עם הספר בשנת תקפ"ו וגם פירש המזמור על פי סוד, ועיין רמח"ל בספר לישרים תהלה ענין עמוק על פי משל, ודו"ק).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
כִּי-יָשָׁר דְּבַר-יְהוָה וְכָל-מַעֲשֵׂהוּ בֶּאֱמוּנָה:
![<b>צדקה ומשפט</b>. כלומר צדקה אבל במשפט דהיינו לא לרחם על אכזרים ולא לבזבז כל ממונו וכן משפט צדקה ושפטו העדה והצילו העדה שנהיה דן לכף זכות ולא דן לפי דינו. ומ"מ חסד בלא גבול, שחסד היא בלא משפט ובלא צדקה כלומר שהוא לפנים משורת הדין ובלי גבול (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
אהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט חֶסֶד יְהוָה מָלְאָה הָאָרֶץ:
![<b>בדבר ד'</b>, זו תורה שבכתב, <b>וברוח פיו</b>, זה תורה שבעל פה, ועל ידיהם ברא העולם, ודו"ק (שערי ארוכה לר' יעקב אבוחצירא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
בִּדְבַר יְהוָה שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ וּבְרוּחַ פִּיו כָּל-צְבָאָם:
(ז)
כּנֵס כַּנֵּד מֵי הַיָּם נתֵן בְּאצָרוֹת תְּהוֹמוֹת:
![<b>מד' כל הארץ</b>. ר"ת גמטריא אדנ-י, וס"ת של יראו מד' כל הארץ גמטריא קל"א גמטריא ס-מ, ור"ת של ממנו יגורו כל יושבי תבל גמט' לילית. כלומר עם השם אדנ-י משברים ס-מ עם נוקביה, וגם לימוד התורה משבר ס-מ ונוקביה כי גמטריא שלהם היא תרי"א גמ' של תורה ושל יראת, ודו"ק (מהרי"ח מסטנאב).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
יִירְאוּ מֵיהוָה כָּל-הָאָרֶץ מִמֶּנּוּ יָגוּרוּ כָּל-ישְׁבֵי תֵבֵל:
![<b>כי הוא אמר ויהי</b>. ר"ל באמירה שהיא במחשבה שנקראת אמירה כמש"ה (בראשית כז) ויאמר עשו בלבו. ובאמירה זו נתהוה הכל וזהו ויהי אבל היו רוחניות דק והוא רצה שיתגשמו בעולמות יותר. והטעם שיהיה לו יתברך שמו תענוג יותר מן ההתקרבות אליו מהמרחק הגדול לזה צוה ר"ל דיבר ויעמד שיהיה עמידה בגשמיות (בשם הרמב"ן).<br/><b>כי הוא אמר ויהי</b>. עשרה מאמרות, הוא צוה ויעמוד, עשרת הדברות (המלקט).<br/><b>אמר ויהי</b>. ברא הכל יש מאין, <b>הוא צוה ויעמד</b>, שאמר לעולמו די (חגיגה יב) (המלקט, ועיין יעב"ץ).<br/><b>הוא צוה ויעמד</b>. על ידי צוותא כמ"ש חז"ל (שבת ל) שכל העולם לא נברא אלא לצוותא (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
כִּי הוּא אָמַר וַיֶּהִי הוּא-צִוָּה וַיַּעֲמד:
(י)
יְהוָה הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם הֵנִיא מַחְשְׁבוֹת עַמִּים:
![<b>עצת ד'</b>. הם תרי"ג מצוות הנקראים עטים (עצות) בזוהר (תפארת שלמה).<br/><b>עצת ד' לעולם תעמד</b>. עצת ראשי תיבות עניו צדקה תפילה והוא מבטל הגזירה (חיד"א).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יא)
עֲצַת יְהוָה לְעוֹלָם תַּעֲמד מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ לְדר וָדר:
(יב)
אַשְׁרֵי הַגּוֹי אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהָיו הָעָם בָּחַר לְנַחֲלָה לוֹ:
(יג)
מִשָּׁמַיִם הִבִּיט יְהוָה רָאָה אֶת-כָּל-בְּנֵי הָאָדָם:
![<b>ממכון שבתו השגיח</b>. ר"ת משה כי על ידי משה רבנו ירד הקב"ה והשגיח על בני ישראל, וכמו שנ' (דברים ה) אנכי עמד בין ד' וביניכם (גר"א).<br/><b>ממכון שבתו השגיח</b>. ר"ת משה כלומר משה הציל, וס"ת ונח כלומר כיוון שמשה היה גלגול של נח שלא הציל דורו, על ידי זה בא להציל דור המדבר וזהו מחני נא (שמות לב) אותיות אני מנח (יוסף תהלות).<br/><b>אל כל יושבי הארץ</b>. לעיל דבר על אומות העולם וכאן מדבר על יושבי אר"י, ודו"ק (תהלת ד' ויעב"ץ).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יד)
מִמְּכוֹן-שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל-ישְׁבֵי הָאָרֶץ:
![<b>אל כל מעשיהם</b>. הקב"ה לא ידון רק את המעשים, אלא גם את מה שהם גרמו ומה עשו מעשיהם בין לטוב בין למוטב בכל, במה שגרמו ושסבבו ובכל הכוחות ובכל העולמות (נפש החיים).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טו)
הַיּצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל-כָּל-מַעֲשֵׂיהֶם:
(טז)
אֵין הַמֶּלֶךְ נוֹשָׁע בְּרָב-חָיִל גִּבּוֹר לֹא-יִנָּצֵל בְּרָב-כּחַ:
![<b>שקר הסוס</b>. אמרו שהסוס בשעת מלחמה רוצה לדרוס רוכבו ועל זה שקר הסוס (המלקט).<br/>הסוס. גמטריא ס"מ (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יז)
שֶׁקֶר הַסּוּס לִתְשׁוּעָה וּבְרב חֵילוֹ לֹא יְמַלֵּט:
![<b>עין ד' אל יראיו</b>. אות ע' היא נתונה ביד יראי ד' וכשנגזר ח"ו מות על בנ"א הם שמים אות ע' באמצע ונעשה ממות מעות וזהו עין ד' אל יראיו וכו' להציל ממות, ודו"ק (שיחות יקרים עמ' ל"א אות מ).<br/><b>עין ד' אל יראיו</b>. כלומר מי שיראה את ד', ד' פותח לו שערי ראיה ורואה השגחת השם ולפ"ז יראיו מלשון ראיה, ודו"ק (שפת אמת).<br/><b>למיחלים לחסדו</b>. כלומר שאף שצדיקים יש להם זכות אין רוצים אלא חסד מתנת חנם ודו"ק (שפת אמת).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יח)
הִנֵּה עֵין יְהוָה אֶל-יְרֵאָיו לַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:
(יט)
לְהַצִּיל מִמָּוֶת נַפְשָׁם וּלְחַיּוֹתָם בָּרָעָב:
![<b>נפשנו חכתה לד'</b>. רמז לימים נוראים. כי אלול במילוי אל"ף למ"ד וי"ו למ"ד עם הכולל גמט' עוזר. ועוד כי מלך עוזר מושיע ומגן גמט' יום ראש השנה וזהו עזרנו ומגננו ישמח בגמ' ביום כפור כי בשם קדשו בטחנו זה ארבעה גנים המרומזים בשם הוי' וכיון שקיימנו זה מאז יהי חסדך עלינו כאשר יחלנו לך, ודו"ק (שערי ארוכה ר"י אבוחצירא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כ)
נַפְשֵׁנוּ חִכְּתָה לַיהוָה עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ הוּא:
![<b>כי בו ישמח לבנות</b>. בו רמז למילה ושם גמ' הוי' עם שד"י וזה על ידי שמירת אות ברית קודש (גנזי המלך להנ"ל).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כא)
כִּי-בוֹ יִשְׂמַח לִבֵּנוּ כִּי בְשֵׁם קָדְשׁוֹ בָטָחְנוּ:
![<b>יהי חסדך עלינו כאשר יחלנו לך</b>. כלומר כמו שאנו מאמינים בך אף שלא רואים כל פעם השגחתך הטובה גם אתה הקב"ה תעשה חסדך עלינו באמונה אף שאין אתה רואה במעשנו טובה (ר' משה ליב מסאסוב).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כב)
יְהִי-חַסְדְּךָ יְהוָה עָלֵינוּ כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ:
קראת? שתף חברים