לרוח רעה - פרק צא
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>ישב בסתר עליון</b>. מי שהוא חוסה בסתר כנפי השכינה הוא יתלונן בצילו שהקב"ה מגין עליו, הרי משה רבינו זה משיא את בני האדם לחסות בכנפי השכינה. יושב בסתר עליון, כמו (שיר השירים ב) בצלו חמדתי וישבתי. שדי, לשון חוזק (רש"י).<br/><b>ישב בסתר עליון</b>. ע"פ משאחז"ל כל העוסק בתורה בסתר הקב"ה מושך עליו חוט של חסד ביום וכו', וזה הרמז כאן מי שהוא יושב בסתר ועוסק בתורה יהיה עליון מחברו העושה בפרהסיא משום שהיושב בסתר מורה שעוסק לשמה, ובצל שדי דווקא יתלונן ובו שם הבטחתי, משא"כ העושה בפרהסיא שהוא לשם מעלה שיראוהו הבריות ויכבדוהו ונמצא שמבטיח עצמו בצל בשר ודם, ולכן הזהירו חז"ל שדברי תורה צריכים בסתר שנא' (שיר השירים ז) חמוקי יריכיך מה ירך בסתר אף ד"ת בסתר (שבט מוסר).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
ישֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן:
![<b>אבטח בו</b>. בלשון עתיד, כי פעמים הקב"ה שולח צרות ומלחמות על ישראל שיהיו במצוקה גדולה ולא תהיה להם שום עצה אחרת אלא רק לבטוח בו (קדושת לוי פרשת וישב).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
אמַר לַיהוָה מַחְסִּי וּמְצוּדָתִי אֱלֹהַי אֶבְטַח-בּוֹ:
![<b>כי הוא יצילך</b>. הנה ששה מיני מזיקין הם, א' אלו שנבראו בע"ש בין השמשות. ב' אלו שנבראו מאדם הראשון בק"ל שנה שפירש מאשתו. ג' הנבראים בקרי של כל אדם. ד' הנבראים מן עזא ועזאל שנולדו מנעמה. ה' הנעשים מנפשות הרשעים אחרי מותם. ו' הנולדים מבני נעמה המזדווגים עם הנשים בחזיון לילה. ועז"א פח יקוש, דבר הוות, פחד לילה, חץ יעוף יומם, דבר באופל, קטב ישוד צהרים, לא תאונה אליך רעה היא לילית, ונגע סמאל, לא יקרב באהלך זו אשתך (ארץ החיים וכן כתוב בשם האריז"ל, עיין חומת אנך יוסף תהלות אמרי יוסף ומנחת כהן).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
כִּי הוּא יַצִּילְךָ מִפַּח יָקוּשׁ מִדֶּבֶר הַוּוֹת:
![<b>באברתו</b>. אותיות תור בא"ב גמ' ה' שהיא תורה והיא מגינה ומכלה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
בְּאֶבְרָתוֹ יָסֶךְ לָךְ וְתַחַת כְּנָפָיו תֶּחְסֶּה צִנָּה וְסֹחֵרָה אֲמִתּוֹ:
![<b>מחץ יעוף</b>. הוא מלאך המשחית הממונה בבוקר. מדבר באופל יהלך, הוא מלאך חבלה הממונה בערב. מקטב ישוד צהרים, הוא מלאך המות הממונה בצהרים. ומטעם זה מתפללים בנ"י ג' תפילות ביום (מהרי"ן יחייא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
לֹא-תִירָא מִפַּחַד לָיְלָה מֵחֵץ יָעוּף יוֹמָם:
![<b>באופל</b>. אותיות אלוף שהוא לשון חוזק והכוונה כאן כמו אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנכשלים אחריך ואתה עיף ויגע (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
מִדֶּבֶר בָּאפֶל יַהֲלֹךְ מִקֶּטֶב יָשׁוּד צָהֳרָיִם:
(ז)
יִפּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ אֵלֶיךָ לֹא יִגָּשׁ:
![<b>רק בעיניך תביט</b>. רק לשון מיעוט, אם אתה ממעט ההסתכלות שלך ומקדש עיניך אז ושלומת רשעים תראה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
רַק בְּעֵינֶיךָ תַבִּיט וְשִׁלֻּמַת רְשָׁעִים תִּרְאֶה:
![<b>שמת מעונך</b>. כלומר שעיקר דירתך ומעונך היא עליון, ר"ל שאתה דבוק תמיד בהשם יתברך, ואז לא יאונה אליך רעה ונגע, והבן (דודאים בשדה).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
כִּי-אַתָּה יְהוָה מַחְסִּי עֶלְיוֹן שַׂמְתָּ מְעוֹנֶךָ:
![<b>לא תאונה אליך רעה</b>. בזכות התורה שבכתב. <b>ונגע לא יקרב באהלך</b>, בזכות התורה שבעל פה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
לֹא-תְאֻנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא-יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ:
![<b>כי מלאכיו יצוה לך</b>. ס"ת יוה"ך שהוא שם של לוה (מהר"ח בר בצלאל), והוא ג"כ ר"ת של יחיד ורבים הלכה כרבים (המלקט, וכן כתוב בספרים על דרך הנפרד מחבירו לא יפרד אלא מתוך דברי תורה).<br/><b>כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך</b>. ר"ת כמיל לבד (מנחה בלולה).<br/><b>כי מלאכיו יצוה לך</b>. לשון צותא ודביקות (מהרבי מפרשיסחא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יא)
כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה-לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל-דְּרָכֶיךָ:
![<b>על כפים ישאונך</b>. זה נשיאות כפים (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יב)
עַל-כַּפַּיִם יִשָּׂאוּנְךָ פֶּן-תִּגּף בָּאֶבֶן רַגְלֶךָ:
(יג)
עַל-שַׁחַל וָפֶתֶן תִּדְרךְ תִּרְמס כְּפִיר וְתַנִּין:
![<b>כי ידע שמי</b>. שמתאוה להדבק בו מתוך ידיעת שמותיו, וזהו לשון כי ידע שמי מתוך ידיעה ולא רק כי יזכיר שמי (מהר"י גיקטלייא בשערי אורה). או נאמר, כי ידע מלשון אהבה ודביקות כמו כי ידעתיו (המלקט, ואחר כך מצאתי כעין פירוש זה במגיד משרים בריך רחמנא דסיעא לי ועיין שם שפירש כי ידע שמי שהוא עסק בתורה).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יד)
כִּי בִי חָשַׁק וַאֲפַלְּטֵהוּ אֲשַׂגְּבֵהוּ כִּי-יָדַע שְׁמִי:
![<b>יקראני ואענהו</b>. אמר כאשר יקראני בתפילתו בעת צרה אענהו מצרתו, ולא תאמר א"כ כיון שצריך קריאה נראה כי אינני נמצא עמו בעת צרה, לז"א אינו כן אלא עמו אנוכי בצרה, ואם תאמר א"כ מה צורך בקריאה כיוון שאתה נמצא שם, לז"א כי הסיבה היא כי רצונו שאחלצהו מצרתי, ואמנם יהיה בדרך כבוד וז"ש ואכבדהו. והענין אם הייתי מצילו בלתי שיתפלל יאמרו מקרה הוא היה לו אבל בראות כל העם כי תכף בהתפללו אלי אענהו ואחלצהו אז יקבל כבוד רב ויכירו כי אני אוהבו (רח"ו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טו)
יִקְרָאֵנִי וְאֶעֱנֵהוּ עִמּוֹ-אָנכִי בְצָרָה אֲחַלְּצֵהוּ וַאֲכַבְּדֵהוּ:
![<b>ואראהו</b>. אותיות אור אה"ו, א' של כסא ה"ו של השם יהיה בישועתי (בן איש חי)](images/icons/info.jpg)
(טז)
ארֶךְ יָמִים אַשְׂבִּיעֵהוּ וְאַרְאֵהוּ בִּישׁוּעָתִי:
קראת? שתף חברים