להסירו מלדבר לשון הרע - פרק נב
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>למנצח משכיל לדוד</b>. ר"ת וס"ת הוא דל מחלל כלומר ת"ח שהוא בדרך כלל דל הוא כדי שלא יחלל שם שמים. וכן לדם חלל, שע"י עונות ת"ח יגרום שפיכות דמים (הרע"ח ריקו).<br/><b>למנצח מזמור לדוד</b>. הרוצה לנצח יצרו הרע ישכיל דרכי דוד שגבר על יצרו ולא נקם מרודפיו, ודו"ק (רב ייבי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לַמְנַצֵּחַ מַשְׂכִּיל לְדָוִד:
![<b>בבא דואג האדמי</b>. ר"ת דבה (חזה ציון).<br/><b>דואג</b>. גמטריא דוד, ועל זה שנאו (המלקט).<br/><b>ויגד לשאול ויאמר</b>. כלומר ראשית דבר קשות ואחר כך אמר בלי חשיבות כדרך מלשין (בעל שערי חיים).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
בְּבוֹא דּוֹאֵג הָאֲדמִי וַיַּגֵּד לְשָׁאוּל וַיּאמֶר לוֹ בָּא דָוִד אֶל-בֵּית אֲחִימֶלֶךְ:
![<b>מה תתהלל ברעה</b>. כלומר מה לך להתהלל בכח תורתך, והלא אתה עושה רעה נגד חסד אל שנתן לך תורת חסד (ספורנו).<br/><b>חסד אל כל היום</b>. וקשה שהלא כתוב ואל זועם בכל יום. ואפשר לבאר עפ"י מה שאיתא בגמ' (מגילה יח ע"א) שהקב"ה קראו ליעקב אל, וכשיש דין למטה אין דין למעלה, וזהו ואל כלומר הצדיק הזועם ומוכיח בכל יום, אז חסד אל כל היום (נועם אלימלך ורבי לוי יצחק מברדיטשוב).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
מַה-תִּתְהַלֵּל בְּרָעָה הַגִּבּוֹר חֶסֶד אֵל כָּל-הַיּוֹם:
![<b>לשונך כתער</b>. כלומר ששניהם "מספרים" (זה מל' סיפור וזה מל' תגלחת), וכן מה שאמרו הספר והסייף ירדו כרוכין מן השמים, עיין ערוך ערך סייף (המלקט).<br/><b>עושה רמיה</b>. עיין רש"י, וכוונתו שהאזמל שהיה עשוי להסיר רק השער הסיר גם הבשר, וזהו לשון הרע שיחד עם התועלת מכניס גם רע (המלקט).<br/><b>עושה רמיה</b>. כלומר התער שמשתמש בו יכול בקל להזיק גם האוחזו (הרש"ר הירש).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
הַוּוֹת תַּחְשׁב לְשׁוֹנֶךָ כְּתַעַר מְלֻטָּשׁ עשֵׂה רְמִיָּה:
![<b>אהבת רע מטוב</b>. כלומר רע זה לשון הרע, וטוב זה דברי תורה, שהחליף דברי תורה בלשון הרע. וכמו המשל בחז"ל על צלוחית של שמן מלאה שככל שמכניס בה מים יוצא שמן כנגדם. ועוד שהמדבר מחליף את זכויותיו עם העוונות של מי שדבר עליו, ודו"ק (משכיל לאיתן).<br/><b>אהבת רע מטוב</b>. כלומר גם טובתן של רשעים רע הוא לצדיקים (פנים יפות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
אָהַבְתָּ רָע מִטּוֹב שֶׁקֶר מִדַּבֵּר צֶדֶק סֶלָה:
![<b>אהבת כל דברי בלע</b>. כלומר אהבת התנהגות של בלעם בן בעור, שאתה תלמידו (המלקט).<br/><b>אהבת כל דברי בלע</b>. אהבת כל הדברים שאחרים מתביישים ובולעים אותם, ואתה הוצאתם (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
אָהַבְתָּ כָל-דִּבְרֵי-בָלַע לְשׁוֹן מִרְמָה:
![<b>גם אל יתצך</b>. כלומר גם השמות הקדושים של רחמים ירדפוך, וזהו אל שם של חסד, ויתצך שהוא שם יותץ היוצא ב"צעקתנו יודע תעלומות", וכן יחתך השם חת"ך היוצא מפותח את ידך, ודו"ק (המגיד מקאזניץ).<br/><b>יתצך לנצח וכו'</b>. בפסוק זה יש ד' לשונות כנגד ד' חלקי האדם, גוף נפש רוח ונשמה, שהם ג"כ כנגד דומם צומח חי ומדבר. יתצך קאי על הגוף, יחתך על הצומח שהיא נפש, ויסחך על הרוח שהיא חי, ושרשך על הנשמה משורשה העליון כנגד המדבר (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
גַּם-אֵל יִתָּצְךָ לָנֶצַח יַחְתְּךָ וְיִסָּחֲךָ מֵאהֶל וְשֵׁרֶשְׁךָ מֵאֶרֶץ חַיִּים סֶלָה:
(ח)
וְיִרְאוּ צַדִּיקִים וְיִירָאוּ וְעָלָיו יִשְׂחָקוּ:
![<b>יעז בהותו</b>. כלומר שיצר הרע מתגבר על האדם בכל יום ויום (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
הִנֵּה הַגֶּבֶר לֹא-יָשִׂים אֱלֹהִים מָעוּזּוֹ וַיִּבְטַח בְּרב עָשְׁרוֹ יָעז בְּהַוָּתוֹ:
![<b>ואני כזית רענן</b>. כלומר כמו פרי הזית שיש בו שמן שדולק בבית אלהים ובמקום העוסקים בתורתו, ודו"ק (ספורנו).<br/><b>ואני כזית רענן</b>. עיין רש"י וז"ל, ואני הנרדף עתה, בידך אהיה כזית רענן בבנים ובבני בנים בבית הקב"ה. וכוונתו, כי בניך כשתילי זתים והם יזכו להיות נהנים מזיו השכינה בבית אלהים (המלקט).<br/><b>ואני כזית רענן</b>. כלומר שזית קשה לשכחה אבל אם אוכלו בכוונה הוא מועיל, וזה ענין זית אחד שכחה, וכל זית שיש לה שם בשדה אינו שכחה (פאה פ"ז מ"א), כלומר שקשור להקב"ה אין לו שכחה, וזה הענין של זית רענן שלא אשכח ולא אשתכח מבית אלהים, ודו"ק (דגל מחנה אפרים).<br/><b>ואני כזית רענן</b>. כלומר שבזמן הגלות נמשל מלך המשיח לעלה זית, וכמ"ש (בראשית ח יא) ותבוא אליו היונה לעת ערב, שזה בזמן שישראל בגלות, והנה עלה זית טרף בפיה. ועלה לשון על וה', על מלש' הוקם על (שמואל ב, כג א), וה' כנגד ויבחר לו חמשה חלוקי אבנים (שמואל א, יז מ). וזהו עלה זית לעת ערב, אבל כשיבנה ביהמ"ק, האילנות שאינם נותנים פירות ישתנו לזית רענן בבית המקדש. ורענן גמטריא ש"ע שהם ש"ע נהורין שימסרו למלך המשיח, (תולדות יצחק בן לוי פ' נח עמ' יח).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
וַאֲנִי כְּזַיִת רַעֲנָן בְּבֵית אֱלֹהִים בָּטַחְתִּי בְחֶסֶד אֱלֹהִים עוֹלָם וָעֶד:
(יא)
אוֹדְךָ לְעוֹלָם כִּי עָשִׂיתָ וַאֲקַוֶּה שִׁמְךָ כִי-טוֹב נֶגֶד חֲסִידֶיךָ:
קראת? שתף חברים