לילך למלחמה - פרק ס
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>למנצח</b>. המילה היא כשושנה בין החוחים, הערלה, והנה סופי תבות של למנצח על שושן עדות מכתם זהו לנחתם, וזה אות ברית קודש עדות לישראל, והיא כדי שנוכל ללמוד תורה, ור"ת עדות מכתם לדוד ללמד לעמל כי האדם לעמל תורה יולד, וכדכתיב (משלי טז) נפש עמל עמלה לו. ועוד כי בזכות ד' דברים ניצולו בפורים כדכתיב (אסתר ח) ליהודים היתה אורה, זו תורה, ושמחה, זה יום טוב, וששון, זו מילה, ויקר, אלו תפילין (וכולם זכות התורה). וכולם רמוזים בפסוק, למנצח על שושן, שנצחו בשושן, בזכות מכתם זו המילה, לדוד אותיות ל' ו' ד' ד' והם תפילין שביד ותפילין שבראש, ואות למ"ד זו תורה (הרע"ח ריקו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לַמְנַצֵּחַ עַל-שׁוּשַׁן עֵדוּת מִכְתָּם לְדָוִד לְלַמֵּד:
(ב)
בְּהַצּוֹתוֹ אֶת אֲרַם נַהֲרַיִם וְאֶת-אֲרַם צוֹבָה וַיָּשָׁב יוֹאָב וַיַּךְ אֶת-אֱדוֹם בְּגֵיא-מֶלַח שְׁנֵים עָשָׂר אָלֶף:
(ג)
אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ פְרַצְתָּנוּ אָנַפְתָּ תְּשׁוֹבֵב לָנוּ:
(ד)
הִרְעַשְׁתָּה אֶרֶץ פְּצַמְתָּהּ רְפָה שְׁבָרֶיהָ כִי-מָטָה:
(ה)
הִרְאִיתָ עַמְּךָ קָשָׁה הִשְׁקִיתָנוּ יַיִן תַּרְעֵלָה:
![<b>נתתה ליראיך נס להתנוסס</b>. כלומר נס מלשון הרימי נס, שהקב"ה הרים קרנם של ישראל כדי שישפיע להם כי אין מלך בלא עם אבל מתוך זה עיקר הרמת נס של ישראל הם משום קושט סלה לקשט חי העולמים שהוא מלך מלכי המלכים וזה כל עבודתנו ודו"ק (באר משה).<br/><b>נתתה ליראיך נס</b>. כלומר נתת נס ליראיך להתנוסס שנצחו את האויבים, מפני קושט, מפני שעסקתי באמתה של תורה וכאמרם ז"ל אלמלא עסק דוד בתורה לא עשה יואב מלחמה (ספורנו).<br/><b>נס לנתנוסס</b>. כי נס עם התבות אותיות גמטריא יבק שהוא שם קדוש שעל ידו בא השפע שהוא גמטריא ג' הויות, הויה, אהיה, אדנ-י (בן איש חי).<br/><b>נס להתנוסס</b>. כי כאשר הקב"ה עושה נס לישראל והם מהללים אותו, אז הקב"ה מזכה עוד נס אחר. וזה נון סמך אותיות הנשארות מ"נס" הם גמ' נוס כלומר נס בתוך נס, ודו"ק (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
נָתַתָּה לִּירֵאֶיךָ נֵּס לְהִתְנוֹסֵס מִפְּנֵי קשֶׁט סֶלָה:
(ז)
לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי:
![<b>א' דבר בקדשו</b>. כלומר על מה שדבר הקב"ה בקדשו ולא על ידי שליח והם אנכי ולא יהיה מפי הגבורה שמענום על זה יש שכר בהאי עלמא וא"כ אעלוזה כי אחלקה שכם אקבל שכר בהאי עלמא ודו"ק (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעֱלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:
(ט)
לִי גִלְעָד וְלִי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם מָעוֹז ראשִׁי יְהוּדָה מְחֹקְקִי:
![<b>מואב סיר רחצי</b>. שלף איש נעלו (רות ד), נעל גמטריא ק"ן רמז לדוד שיצא מרות שיאמר ק"ן מזמורי תהילים. וזהו מואב סיר רחצי על אדום אשליך נעלי, סיר גמטריא רע כלומר כל הרע נשאר במואב כי כל הניצוץ הקדוש שהיה בהם כבר יצא מהם על ידי. וזהו רחצי שאני רחצתי הניצוץ הקדוש שהיה בהם והוצאתי מה שהיה מלוכלך במואב ובוודאי יכלו וישברו כשהוצאתי הניצוץ הקדוש מהם. על אדום אשליך נעלי, כלומר שהמזמורים שאני אומר לכלות האומות הוא על אדום, וזהו נעלי, נעל גמטריא ק"ן, ויו"ד של נעלי כמו שאחז"ל (פסחים קי"ז) בעשרה מיני לשונות אמר דוד ספר תהילים. ובאמת על ידי אלו ק"ן מזמורים יכלו כל האומות וירום קרן ומלכות בית דוד, וזהו הרמז שחותמים ברכת את צמח דוד במצמיח קרן ישועה דהם ר"ת גמטריא ק"ן כלומר על ידי ק"ן מזמורים בתהילים יצמח קרן ישועה ומלכות בית דוד (תולדות יצחק בן לוי רות עמוד רסו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
מוֹאָב סִיר רַחְצִי עַל-אֱדוֹם אַשְׁלִיךְ נַעֲלִי עָלַי פְּלֶשֶׁת הִתְרוֹעָעִי:
![<b>מי יובלני איש מצור</b>. פירש רש"י וז"ל או לעיר מבצר לכבש את בצרה אם לא אתה תעזור אותי על מבצרי אדום מי יובלני ומי ינחני עליהם, עכ"ל. ומה שפירש בצרה נראה שזהו על שם מי זה בא מבצרה (המלקט ועי' מדרש דב"ר פ"א).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יא)
מִי יוֹבִילֵנִי עִיר מָצוֹר מִי נָחַנִי עַד-אֱדוֹם:
(יב)
הֲלֹא-אַתָּה אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא-תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאוֹתֵינוּ:
![<b>עזרת</b>. גמ' מיכאל מלכיאל שננדיאל לרמז שהם מלאכי עזרה (המלקט, עיין פרדס יוסף פ' וישלח פל"ב פסוק ד).<br/><b>עזרת מצר</b>. כלומר עת צרה היא ליעקב וממנה יושע (המלקט ועיין יוסף תהלות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יג)
הָבָה-לָּנוּ עֶזְרָת מִצָּר וְשָׁוְא תְּשׁוּעַת אָדָם:
(יד)
בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה-חָיִל וְהוּא יָבוּס צָרֵינוּ:
קראת? שתף חברים