למצוא חן - פרק עא
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>בך ד'</b>. גמטריא מ"ח והם מ"ח קניני התורה, ובאלו חסיתי כלומר לחסות בא' ולבקר בהיכלו, ומזה נעשה לו נס כי סופי תיבות של הפסוק גמטריא נס (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
בְּךָ-יְהוָה חָסִיתִי אַל-אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם:
(ב)
בְּצִדְקָתְךָ תַּצִּילֵנִי וּתְפַלְּטֵנִי הַטֵּה-אֵלַי אָזְנְךָ וְהוֹשִׁיעֵנִי:
(ג)
הֱיֵה לִי לְצוּר מָעוֹן לָבוֹא תָמִיד צִוִּיתָ לְהוֹשִׁיעֵנִי כִּי-סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה:
(ד)
אֱלֹהַי פַּלְּטֵנִי מִיַּד-רָשָׁע מִכַּף מְעַוֵּל וְחוֹמֵץ:
(ה)
כִּי-אַתָּה תִקְוָתִי אֲדנָי יֱהוִה מִבְטַחִי מִנְּעוּרָי:
(ו)
עָלֶיךָ נִסְמַכְתִּי מִבֶּטֶן מִמְּעֵי אִמִּי אַתָּה גוֹזִי בְּךָ תְהִלָּתִי תָמִיד:
![<b>כמופת הייתי לרבים</b>. כי באמת דוד לא היה חשוב כלל בעיני הנביאים ובני אדם להיות מלך, עד כי אמר על עצמו אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה, וכל זה כדי שיהיה תמיד בטחונו בד', ועל זה אמר את כל פסוקי הבטחון עד כאן, כי אתה תקותי ד' אלהים מבטחי מנעורי עליך נסמכתי מבטן ממעי אמי אתה גוזי, וכל זה כדי שיהיה מופת לעיני הרבים שהיה מרוחק ונהיה מלך ישראל על ידי עבודתו וכדי לזמר תהלותיו (ר"י יעב"ץ).<br/><b>כמופת</b>. כלומר חלק המלה כמו- פת, שתהלים הם כמו פת הצריך לכל סעודה, וכן תהלים צריך לכל תפילה ולימוד (בן איש חי).<br/>ועוד י"ל, כמו פת שהוא חטה דאשתני למעליותא ומשתנה הברכה ע"י כך, כן בעל תשובה אשתני לטובה, והרי על ידי דוד למדו תועלת התשובה (שם). ויש להוסיף שבשם חטה מונח חטא אדה"ר והפת מהפכו כמ"ש בזעת אפך תאכל לחם (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
כְּמוֹפֵת הָיִיתִי לְרַבִּים וְאַתָּה מַחֲסִי-עז:
![<b>ימלא פי תהלתך כל היום תפארתך</b>. אפשר דכאן רמז ואסמכתא למ"ש רבינו האר"י ז"ל שאין ללמוד מקרא בלילה. ונודע כי תורה שבכתב הוא כנגד הקב"ה בחינת תפארת, ותורה שבע"פ הוא נגד השכינה הנקראת תהלה, וז"ש ימלא פי תורה שבעל פה פי דווקא תהלתך היא השכינה, כי תורה שבעה"פ כנגדה, ולא אמר זמן דביום ולילה קורין תורה שבעל פה אך תורה שבכתב כל היום, ר"ל כל יום תפארתך תורה שבכתב אשר הוא כנגד תפארת (חומת אנך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
יִמָּלֵא פִי תְּהִלָּתֶךָ כָּל-הַיּוֹם תִּפְאַרְתֶּךָ:
![<b>אל תשליכני לעת זקנה</b>. לפעמים נופל על האדם עצלות וכבדות ואינו יכול לעבוד את ד' ברעננות כי זה חוב האדם לחדש כל יום איברים חדשים ותורה חדשה ומצות ומעשים טובים חדשים היינו להרגיש התחדשות והתעוררות כראוי, וזהו שאנו מתפללים לד' יתברך אל תשליכנו לעת זקנה שלא יגיע אלינו חוש ועתים של זקנות וכבדות בחינת מלך זקן וכסיל אלא נהיה בבחינת ילד מסכן וחכם להתחדש תמיד בכח ומרץ לעבודתו יתברך כדכתיב תתחדש כנשר נעוריכי (תהילים קג ה) ובכל יום ויום יהיו בעיניך כחדשים (בשם הבעש"ט, אור המאיר, אהבת שלום דרכי אמונה).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
אַל-תַּשְׁלִיכֵנִי לְעֵת זִקְנָה כִּכְלוֹת כּחִי אַל-תַּעַזְבֵנִי:
(י)
כִּי-אָמְרוּ אוֹיְבַי לִי וְשׁמְרֵי נַפְשִׁי נוֹעֲצוּ יַחְדָּו:
(יא)
לֵאמר אֱלֹהִים עֲזָבוֹ רִדְפוּ וְתִפְשׂוּהוּ כִּי-אֵין מַצִּיל:
(יב)
אֱלֹהִים אַל-תִּרְחַק מִמֶּנִּי אֱלֹהַי לְעֶזְרָתִי חוּשָׁה:
(יג)
יֵבשׁוּ יִכְלוּ שׂטְנֵי נַפְשִׁי יַעְטּוּ חֶרְפָּה וּכְלִמָּה מְבַקְשֵׁי רָעָתִי:
![<b>ואני תמיד איחל</b>. כלומר ומה איחל שהוספתי על תהלתך (מהר"א קרלין).<br/><b>ואני תמיד איחל</b>. כלומר אף כשאיני בצרה ובצער והכל הולך כשורה גם אז אני מיחל שזה ימשך וגם מוסיף על תהלתך (תפלת דוד ועיין בן איש חי).<br/><b>ואני תמיד איחל</b>. כלומר שלבי הוא תמיד מיחל לך, ופנים של לב הוא תמיד, כלומר אותיות נסתרות של למד בית, ועוד הוספתי "על" שהיא עולה של תשובה ובלבי תמיד ותשובתי על ידי שניהם הם כל תהלתך, ועוד על גמטריא מאה שהם מאה ברכות שתקן כנגד כל תהלתך (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יד)
וַאֲנִי תָּמִיד אֲיַחֵל וְהוֹסַפְתִּי עַל-כָּל-תְּהִלָּתֶךָ:
![<b>פי יספר צדקתך</b>. כלומר אם שגורה תפלתי בפי בכל זמני היום אז בידוע שהוא זמן של תשועה, ולהיפך כשמתקיים בו כי לא ידעתי ספורות כלו' לספר תהלתך ואין תפלתי שגורה בפי (מהר"ם אלשיך).<br/><b>כי לא ידעתי ספורות</b>. כלומר כמו שאנו אומרים במודים ועל נסיך שבכל יום עמנו ועל נפלאותיך שבכל עת ערב ובקר וצהרים כי אי אפשר לפורטם כי לא ידעתי ספורות, ודו"ק (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טו)
פִּי יְסַפֵּר צִדְקָתֶךָ כָּל-הַיּוֹם תְּשׁוּעָתֶךָ כִּי לֹא יָדַעְתִּי סְפרוֹת:
![<b>אבוא בגבורות</b>. אז אני תחת ממשלת של גבורה ודין משני שמות, וכל זה בתנאי של ואזכיר צדקתך כלומר שאני מתפלל ביחידות משא"כ בתפילת צבור שברית כרותה שאין חוזרת ריקם (מהר"ם אלשיך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טז)
אָבוֹא בִּגְבֻרוֹת אֲדנָי יֱהוִה אַזְכִּיר צִדְקָתְךָ לְבַדֶּךָ:
![<b>למדתני מנעורי</b>. כלומר על דרך (משלי כב) חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין (מהר"ם אלשיך).<br/><b>א' למדתני מנעורי</b>. כלומר על דרך שכל המזכיר נסים שעשה הקב"ה עושים לו נס (חומת אנך).<br/><b>א' למדתני מנעורי</b>. כלומר נתת לי שכל להבין שכל הבלי העולם הזה הם מעשה נערות בלי תועלת ותכלית וכמו חלב לתינוק שכשגדל קץ בו (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יז)
אֱלֹהִים לִמַּדְתַּנִי מִנְּעוּרָי וְעַד-הֵנָּה אַגִּיד נִפְלְאוֹתֶיךָ:
![<b>וגם עד זקנה ושיבה</b>. שאם אדם מגיע לזקנה ושיבה ואין כוחותיו עמו לעסוק במצות ילמד אחרים לעשות. ועל זה נאמר (משלי א) כי לוית חן הם לראשך ודרשו חז"ל (דברים רבא ו ג) לרשוותך, היינו כשבן תורה נעשה זקן הכל באים ומסבבים אותו ושואלין אותו בדברי תורה (שפת אמת).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יח)
וְגַם עַד-זִקְנָה וְשֵׂיבָה אֱלֹהִים אַל-תַּעַזְבֵנִי עַד-אַגִּיד זְרוֹעֲךָ לְדוֹר לְכָל-יָבוֹא גְּבוּרָתֶךָ:
![<b>וצדקתך א' עד מרום</b>. מדבר על התשובה שמשנה הכל, על דרך אמרם ז"ל (יומא פו ע"ב) גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד (הרש"ר הירש).](images/icons/info.jpg)
(יט)
וְצִדְקָתְךָ אֱלֹהִים עַד-מָרוֹם אֲשֶׁר-עָשִׂיתָ גְדלוֹת אֱלֹהִים מִי כָמוֹךָ:
![<b>אשר הראיתני</b>. בפסוק הזה נרמז שנפש דוד הוא נפש כלל ישראל כי כל מה שקרה לכלל ישראל קרה גם לדוד, ועוד נרמז בו גלות וישועה (המלקט).<br/><b>תשוב תחיני</b>. זה ימות המשיח. תשוב תעלני, זה תחיית המתים (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כ)
אֲשֶׁר הִרְאִיתַנִי צָרוֹת רַבּוֹת וְרָעוֹת תָּשׁוּב תְּחַיֵּינִי וּמִתְּהוֹמוֹת הָאָרֶץ תָּשׁוּב תַּעֲלֵנִי:
![<b>תרב גדולתי</b>. גמטריא תר"ב, ר"ת תמר רות בת שבע (חיד"א).<br/><b>ותסב</b>. גמטריא תחס שהוא שם המכניע האויבים, ועל ידי זה תנחמני (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כא)
תֶּרֶב גְּדֻלָּתִי וְתִסּב תְּנַחֲמֵנִי:
![<b>גם אני אודך</b>. להודות על שנוכל לברר אמת בכח התורה כי זה נקודת א' (שפת אמת).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כב)
גַּם-אֲנִי אוֹדְךָ בִכְלִי-נֶבֶל אֲמִתְּךָ אֱלֹהָי אֲזַמְּרָה לְךָ בְכִנּוֹר קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל:
![<b>תרננה שפתי</b>. וזה על כי אזמרה לך, ונפשי שהוא הרצון פדית ופתחת (ר"א מסטאלין).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כג)
תְּרַנֵּנָּה שְׂפָתַי כִּי אֲזַמְּרָה-לָּךְ וְנַפְשִׁי אֲשֶׁר פָּדִיתָ:
(כד)
גַּם-לְשׁוֹנִי כָּל-הַיּוֹם תֶּהְגֶּה צִדְקָתֶךָ כִּי-בשׁוּ כִי-חָפְרוּ מְבַקְשֵׁי רָעָתִי:
קראת? שתף חברים