אם יש לך שונאים - פרק עד
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>יעשן אפך בצאן מרעיתך</b>. ר"ת ד' גלויות יוון אדום בבל מדי (חזה ציון).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
מַשְׂכִּיל לְאָסָף לָמָה אֱלֹהִים זָנַחְתָּ לָנֶצַח יֶעְשַּׁן אַפְּךָ בְּצאן מַרְעִיתֶךָ:
![<b>קנית קדם</b>. פי' רש"י לפני בריאת עולם. ועוד אפשר לפרש קנית מלשון קן וכמו קונה שמים וארץ (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
זְכר עֲדָתְךָ קָנִיתָ קֶּדֶם גָּאַלְתָּ שֵׁבֶט נַחֲלָתֶךָ הַר-צִיּוֹן זֶה שָׁכַנְתָּ בּוֹ:
(ג)
הָרִימָה פְעָמֶיךָ לְמַשֻּׁאוֹת נֶצַח כָּל-הֵרַע אוֹיֵב בַּקּדֶשׁ:
![<b>שמו אותותם אותות</b>. האותות שעשית להורות שעמנו אתה בצרה כשיצא דם מן הפרוכת כמו שספרו ז"ל (גיטין נ"ו), כמו אותותם אותות להם ואמר טיטוס שהרג את עצמו (ר"ע ספורנו).<br/><b>שמו אותתם אתות</b>. עד שהיו חושבים שהרע שהיו עושים כאן יודע היה במחשבתם, כי מביא למעלה, כי אין הרשעים מזדווגים לאדם אא"כ מתרפין למעלה (מהר"ו צרפתי).](images/icons/info.jpg)
(ד)
שָׁאֲגוּ צרְרֶיךָ בְּקֶרֶב מוֹעֲדֶךָ שָׂמוּ אוֹתֹתָם אתוֹת:
(ה)
יִוָּדַע כְּמֵבִיא לְמָעְלָה בִּסְבָךְ-עֵץ קַרְדֻּמּוֹת:
(ו)
וְעַתָּה פִּתּוּחֶיהָ יָחַד בְּכַשִּׁיל וְכֵילַפּוֹת יַהֲלֹמוּן:
(ז)
שִׁלְחוּ בָאֵשׁ מִקְדָּשֶׁךָ לָאָרֶץ חִלְּלוּ מִשְׁכַּן-שְׁמֶךָ:
![<b>אמרו בלבם נינם יחד</b>. כלומר בניהם שהם דור הבא אחרי אלה יהיו יחד עמנו והיינו לעם אחד ובזה שרפו כל מועדי אל בארץ כלומר בתי כנסיות ובתי מדרשות (ספורנו).<br/><b>נינם יחד</b>. כלומר שרצו לבטל קול יעקב וביתו בהאספם יחד בבתי כנסיות, ובזה שרפו בתי כנסיות ובתי מדרשות (מהר"ם אלשיך).<br/><b>נינם יחד</b>. כלומר שחשבו לשרוף את בית המקדש שלמעלה עם בית המקדש שלמטה (מהר"ם ערמאה). וטעו כי רק שרפו כל מועדי אל, דוקא בארץ (מהר"ו צרפתי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
אָמְרוּ בְלִבָּם נִינָם יָחַד שָׂרְפוּ כָל-מוֹעֲדֵי-אֵל בָּאָרֶץ:
![<b>אותותינו לא ראינו</b>. כלומר כל מה שאמרו הנביאים שהנוגע בכם כנוגע בבת עינו וכן אותות שעשית נגד הפלשתים לא ראינו עוד בגלות החל הזה ולא יודעים עוד עד מה ועד מתי (ספורנו, יעב"ץ).<br/><b>אותותינו לא ראינו</b>. כלומר אותות הרע ראינו אבל עדיין לא זכינו לאותות הטוב (אלשיך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
אתוֹתֵינוּ לֹא-רָאִינוּ אֵין-עוֹד נָבִיא וְלֹא-אִתָּנוּ יוֹדֵעַ עַד-מָה:
![<b>עד מתי</b>. כלומר עד מתי יהיה שמך נחרף מהאויב (רד"ק).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
עַד-מָתַי אֱלֹהִים יְחָרֵף צָר יְנָאֵץ אוֹיֵב שִׁמְךָ לָנֶצַח:
(יא)
לָמָּה תָשִׁיב יָדְךָ וִימִינֶךָ מִקֶּרֶב חֵיקְךָ כַלֵּה:
![<b>וא' מלכי</b>. א' גמטריא פ"ו, מלכי גמטריא על, וזהו פועל ישועות בקרב הארץ שפועל למפרע כמו שאמרו רז"ל לוו עלי ואני פורע (בן יהוידע ביצה טו).<br/><b>וא' מלכי</b>. כלומר בימי קדם, שכאשר רצה הקב"ה לברא את העולם רצה שיהיה תיקון שלם כימות המשיח עולם מתוקן אלא שצפה שיחטא אנוש ויקלקל והשאיר התיקון לימות המשיח. וזהו א' מקדם, בימי קדם, פועל ישועות כלומר שרצה הקב"ה לפעול הגמור בקרב הארץ עצמה שתוציא הארץ טוב שלם בלי צורך תיקון, ואותיות ישועות הם אותיות עשויות (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יב)
וֵאלֹהִים מַלְכִּי מִקֶּדֶם פּעֵל יְשׁוּעוֹת בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:
![<b>שברת ראשי תנינים</b>. ידוע כי האות נו"ן של נחש ושטן תשבר לעתיד ותהפך ל"מי", והם אותיות משיח, וזהו שברת ראשי תנינים נו"ן של נחש ושטן, על המים בזכות התורה הנקראת מים, והם מי ים, ודו"ק (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יג)
אַתָּה פוֹרַרְתָּ בְעָזְּךָ יָם שִׁבַּרְתָּ רָאשֵׁי תַנִּינִים עַל-הַמָּיִם:
(יד)
אַתָּה רִצַּצְתָּ רָאשֵׁי לִוְיָתָן תִּתְּנֶנּוּ מַאֲכָל לְעַם לְצִיִּים:
(טו)
אַתָּה בָקַעְתָּ מַעְיָן וָנָחַל אַתָּה הוֹבַשְׁתָּ נַהֲרוֹת אֵיתָן:
![<b>לך יום</b>. כלומר היום מעותד ללימוד התורה וכן הלילה כי אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי (אלשיך) וכן פי' רש"י, מאור זו תורה.<br/><b>לך יום אף לך לילה</b>. כלומר שאתה גואל ישראל כיום אף שנמצאים בלילה (ארץ החיים). ויש עוד להוסיף על פי מה ששמעתי מהר' ברויר זצ"ל, לך יום שאתה תתן לנו יום גאולה, אף כלומר אף על פי שהגלות חזקה תנצח אותם (המלקט).<br/><b>לך יום</b>. כלומר על היום יחדת שמך אבל לא על החושך שכתוב בסתם ולחושך קרא לילה, אבל מ"מ בליל שימורים כתיב ליל שימורים הוא לד' הוא הלילה הזה לד', שאז המאור של הלבנה היה כשמש ועל לילה כזה יחדת שמך, ודו"ק (חומת אנך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טז)
לְךָ יוֹם אַף-לְךָ לָיְלָה אַתָּה הֲכִינוֹתָ מָאוֹר וָשָׁמֶשׁ:
(יז)
אַתָּה הִצַּבְתָּ כָּל-גְּבוּלוֹת אָרֶץ קַיִץ וָחֹרֶף אַתָּה יְצַרְתָּם:
(יח)
זְכָר-זאת אוֹיֵב חֵרֵף יְהוָה וְעַם-נָבָל נִאֲצוּ שְׁמֶךָ:
![<b>אל תתן לחית נפש</b>. בדרך צחות אפשר לפרש אל תתן לחיי נפשך התורה, כלומר לא תבטל אורייתא מפני חיי שעה ואל תשכח חיית עניך ולשאול משום עניות (ר' זושא מאנופולי).<br/><b>אל תתן לחית</b>. כלומר אל תתן כלל ישראל ביד אומות העולם (רד"ק).<br/><b>תורך</b>. הלומדים תורה (תרגום), או מלשון תור ויונה (רש"י). ומהר"ע ספורנו פי' ההומים ומתפללים כתור.<br/><b>אל תתן</b>. פירש רבי ברוך ממזבוז, אל תתן לחית נפש, עבור חית נפשך. <b>תורך</b>, התורה שלך. אלא אמור חית ענייך, שאתה עני ורוצה להחיות נפשך (שיחת חולין של ת"ח).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יט)
אַל-תִּתֵּן לְחַיַּת נֶפֶשׁ תּוֹרֶךָ חַיַּת עֲנִיֶּיךָ אַל-תִּשְׁכַּח לָנֶצַח:
![<b>הבט לברית</b>. ברית אבות (רש"י), או ברית מילה (חזה ציון). ולפי דרך זה אפשר לפרש שאף שאין הפרש בינו ובינם אלא הברית רק בזה די ומספיק להביט ולהושיענו (יוסף תהלות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כ)
הַבֵּט לַבְּרִית כִּי-מָלְאוּ מַחֲשַׁכֵּי-אֶרֶץ נְאוֹת חָמָס:
![<b>אל ישוב דך נכלם</b>. כלומר על ידי כח הווידוי והבושה תוציא הניצוצות שנשבו שהם עני ואביון, וכשיעלו יהללו שמך, וכמו שכתב האריז"ל על ארוממך ד' כי דלתיני שהם שיר הניצוצות שנשבו לאחר שנגאלו ושעלו א"ע, אל ישוב דך נכלם ר"ת אדני רמז דעל ידי צדקה עושה עילוי לשכינה וצריך לעשותה בלב שלם ס"ת מלבך א"נ שבזה נפלט ס"ת כבל ומכלם ודו"ק. א"נ בעשיר יתן צדקה לתקן השכינה והעני ואביון יתפללו יהללו שמך ועל ידי הצדק יזכה לישועה עני ואביון יהללו שמך ר"ת ישוע, ודו"ק (יוסף תהלות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כא)
אַל-יָשׁב דַּךְ נִכְלָם עָנִי וְאֶבְיוֹן יְהַלְלוּ שְׁמֶךָ:
(כב)
קוּמָה אֱלֹהִים רִיבָה רִיבֶךָ זְכר חֶרְפָּתְךָ מִנִּי-נָבָל כָּל-הַיּוֹם:
(כג)
אַל-תִּשְׁכַּח קוֹל צרְרֶיךָ שְׁאוֹן קָמֶיךָ עלֶה תָמִיד:
קראת? שתף חברים