שלא תפול ביום צרה - פרק עז
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>ידיתון</b>. גמטריא תלים שעל ידי תהלים מנצחים (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לַמְנַצֵּחַ עַל-יְדוּתוּן לְאָסָף מִזְמוֹר:
![<b>קולי אל א'</b>. כלומר אם שמרתי קולי להיות אך ורק לא' ולא פגמתי אותו אז אני בטוח שיאזין אלי (יוסף תהלות ע"פ ראשית חכמה). או בדרך קול לא', כלומר כאשר הקול קול יעקב אז והאזין אלי (שם).<br/><b>קולי אל</b>. כלומר קול מעורר קול התערותא דלתתא כדי להתערותא דלעילא. ואצעקה, והאזין אלי (המלקט).<br/><b>אצעקה, והאזין</b>. פנימיות הפועלים הם צא עז קין כלומר שאין התפילה נשמעת אלא כשיוסר ויתוקן עזותו של קין של שנאה קנאה ותאוה (המלקט).<br/><b>והאזין</b>. יובן בס"ד שהיסוד נקרא זה כי היסוד מקבל מהחכמה בסוד כוונת קדוש קדוש קדוש, ואותיות זה במילואם זין הא עולין כמספר חכמה, וזהו שכתוב קולי אל א' והאזין אלי, חלק התיבה לשתים, הא - זין אלי שהוא היסוד הנקרא זה שבמלואו הוא הא זין כמנין חכמה (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
קוֹלִי אֶל-אֱלֹהִים וְאֶצְעָקָה קוֹלִי אֶל-אֱלֹהִים וְהַאֲזִין אֵלָי:
![<b>ידי</b>. פי' רש"י מכתי. ובתרגום מתרגמינן נבואתי. והראב"ע פי' עיני או חזקתי וכחי.<br/><b>דרשתי ידי</b>. כלומר ביום צרתי דרשתי מה היה הגורם והיד לצרתי, ועשיתי חשבון הנפש ולא תליתי ח"ו האשמה בך (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
בְּיוֹם צָרָתִי אֲדנָי דָּרָשְׁתִּי יָדִי לַיְלָה נִגְּרָה וְלֹא תָפוּג מֵאֲנָה הִנָּחֵם נַפְשִׁי:
(ד)
אֶזְכְּרָה אֱלֹהִים וְאֶהֱמָיָה אָשִׂיחָה וְתִתְעַטֵּף רוּחִי סֶלָה:
(ה)
אָחַזְתָּ שְׁמֻרוֹת עֵינָי נִפְעַמְתִּי וְלֹא אֲדַבֵּר:
![<b>חשבתי ימים מקדם</b>. הם ששה ימים שבהם ברא הקב"ה את עולמו והם כנגד שנות עולמים "שתא אלפי שני" ואם כן יוצא לפי זה בריאת האדם שהיתה ביום הששי וכנגדה ביאת המשיח באלף השישי ובעוונותינו יצאו מה שכבר יצאו (מהר"ם אלשיך).<br/><b>חשבתי ימים מקדם</b>. הסתכלתי בימי קדם של אומות וגם שנות עולמים של הדורות הקודמים ולא ראיתי צער כצערינו (ספורנו).<br/><b>חשבתי ימים מקדם</b>. חשבתי כמה ימים עבדתי ע"ז שהם נסיעתי מקדמונו של עולם שנאמר בלוט, כדי לדעת שנות גלותי (חזה ציון).<br/>ץחשבתי ימים מקדם שנות עולמים</b>. כלומר אם אדם מת עולמים (פי' צעיר מלשון עלם), ושנות כמו שכב, הטעם הוא כי חשבתי ימים מקדם שאין ח"ו חדשים אלא היו לו ימים מקדם (בן איש חי, נוה צדיקים ח"א דרוש א).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
חִשַּׁבְתִּי יָמִים מִקֶּדֶם שְׁנוֹת עוֹלָמִים:
![<b>אזכרה נגינתי</b>. כלומר על ידי נגינה של תורה, ועם לבבי אשיחה, היא תשובה שמסוגלים יותר בלילה. (יוסף תהלות).<br/>ויחפש רוחי, הלעולמים. זכר רוח א' מרחפת על פני המים שהוא המשיח שבא בזכות התורה ובזכות התשובה, וזהו מ"ש דוד האם גם זה יזנח (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
אֶזְכְּרָה נְגִינָתִי בַּלָּיְלָה עִם-לְבָבִי אָשִׂיחָה וַיְחַפֵּשׂ רוּחִי:
![<b>הלעולמים</b>. כלומר האם ישאר מוזנח בהעלם א-דני ח"ו הלא קום לקראת א' (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
הַלְעוֹלָמִים יִזְנַח אֲדנָי וְלֹא-יסִיף לִרְצוֹת עוֹד:
![<b>האפס לנצח חסדו גמר אמר לדר ודר</b>. ר"ת חלה גואל היא גאולת העיסה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
הֶאָפֵס לָנֶצַח חַסְדּוֹ גָּמַר אוֹמֶר לְדר וָדר:
![<b>אם קפץ באף</b>. ר"ת אבק שהעלה שרו של עשו (חת"ס דרשה לז).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
הֲשָׁכַח חַנּוֹת אֵל אִם-קָפַץ בְּאַף רַחֲמָיו סֶלָה:
![<b>ואמר חלותי</b>. כמו נעשיתי חלל ומת בגלות וח"ו לא אצא עוד על זה שנות ימין עליון מהשנים שעברו סימן שיגאלנו עוד הקב"ה (רד"ק).<br/><b>חלותי</b>. כלומר חלול ד' הוא לחשוב שהקב"ה ישנה ימינו ודבורו (מהר"ם ערמאה).<br/></b>ואמר חלותי</b>. כלומר אמרתי שהעצה היחידה היא תפילה לשנות לימין עליון (ספורנו).](images/icons/info.jpg)
(יא)
וָאמַר חַלּוֹתִי הִיא שְׁנוֹת יְמִין עֶלְיוֹן:
(יב)
אֶזְכּוֹר מַעַלְלֵי-יָהּ כִּי-אֶזְכְּרָה מִקֶּדֶם פִּלְאֶךָ:
![<b>והגיתי</b>. כלומר שצריך להתבונן בתוצאות שיש בפעולותיך ואל יאמר שמקרה הוא אלא שיש להם מטרה ועל זה יש להגות. אבל עלילותיך הם הדברים שגרמו הפעולות ועל זה יש להתפלל ולהודות על דרך הודיעו בעמים עלילותיו וכמו כל הסיבות שסיבב לטובתינו (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יג)
וְהָגִיתִי בְכָל-פָּעֳלֶךָ וּבַעֲלִילוֹתֶיךָ אָשִׂיחָה:
(יד)
אֱלֹהִים בַּקּדֶשׁ דַּרְכֶּךָ מִי-אֵל גָּדוֹל כֵּאלֹהִים:
![<b>אתה האל עושה פלא</b>. פלא רומז לגאולה העתידה שנא' (דניאל יב) עד מתי קץ הפלאות, ומה הראיה על זה שהודעת בעמים כלומר ששברת כל העמים הקמים עלינו כרועה חזק לצאנו ועיין ב"ר פ' עח (זהב שבא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טו)
אַתָּה הָאֵל עשֵׂה פֶלֶא הוֹדַעְתָּ בָעַמִּים עֻזֶּךָ:
![<b>גאלת בזרוע עמך</b>. כי מפני הרעה נאסף הצדיק, וצדיק הוא אור זרוע לצדיק והוי כחולה שמקיזין לו דם מן הזרוע ומתרפא, וכמו כן כאן גאלת בזרוע עמך (נחל אשכול איכה א' ט"ו).<br/><b>גאלת בזרוע עמך</b>. כי אמרו אין בן דוד בא עד שיכלו גסי הרוח (סנהדרין צח), וזהו גאלת בזרוע עמך, ואיך, ע"י שהם בני יעקב מלשון עקב (תולדות יעקב יוסף). ויש להוסיף עוד ששם יעקב הוא יעקב הקטן לשון ענוה, וזהו גאלת בזרוע עמך, על ידי שתעביר בעלי זרוע אז גאלת עמך.<br/><b>בני יעקב ויוסף</b>. יוסף הוא יסוד יעקב והוא בן גילו, עיין אוה"ח פ' ויחי, ועיין רש"י תחילת פרשת ואלה תולדות יעקב יוסף (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טז)
גָּאַלְתָּ בִּזְרוֹעַ עַמֶּךָ בְּנֵי-יַעֲקב וְיוֹסֵף סֶלָה:
(יז)
רָאוּךָ מַּיִם אֱלֹהִים רָאוּךָ מַּיִם יָחִילוּ אַף יִרְגְּזוּ תְהמוֹת:
(יח)
זרְמוּ מַיִם עָבוֹת קוֹל נָתְנוּ שְׁחָקִים אַף-חֲצָצֶיךָ יִתְהַלָּכוּ:
(יט)
קוֹל רַעַמְךָ בַּגַּלְגַּל הֵאִירוּ בְרָקִים תֵּבֵל רָגְזָה וַתִּרְעַשׁ הָאָרֶץ:
(כ)
בַּיָּם דַּרְכֶּךָ וּשְׁבִילְךָ בְּמַיִם רַבִּים וְעִקְּבוֹתֶיךָ לֹא נוֹדָעוּ:
![<b>כצאן עמך</b>. גמטריא ארץ, שינחה אותם לארץ ישראל (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כא)
נָחִיתָ כַצּאן עַמֶּךָ בְּיַד-משֶׁה וְאַהֲרן:
קראת? שתף חברים