לבל תעבוד עבודת מינות (ב) - פרק פ
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>למנצח</b>. למנצח מלש' נצח כנגד מלכות בבל, שושנים כנגד מלכות מרדכי ואסתר, עדות כנגד מלכות יוון, לאסף מזמור כנגד אדום (אלשיך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לַמְנַצֵּחַ אֶל-שׁוֹשַׁנִּים עֵדוּת לְאָסָף מִזְמוֹר:
(ב)
רעֵה יִשְׂרָאֵל הַאֲזִינָה נהֵג כַּצּאן יוֹסֵף ישֵׁב הַכְּרוּבִים הוֹפִיעָה:
![<b>לפני אפרים</b>. כלומר לפני מעט מזרעו של רחל כלה זרעו של עשו (חומת אנך).<br/><b>לפני אפרים ובנימין ומנשה</b>. הנה ג' שבטים הללו הם אפרים כנגד תשרי, מנשה כנגד חשון ובנימין כנגד כסלו. והנה בג' פרקים הללו נתקן בית המקדש, באפרים שהוא תשרי נתחנך בית ראשון, בבנימין שהוא חודש כסלו נתחנך בית שני, ובחשון שהוא מנשה יתחנך בקרוב בית שלישי, ועיין ילקוט שמעוני מלכים קפד (בני יששכר תשרי ה').<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
לִפְנֵי אֶפְרַיִם וּבִנְיָמִן וּמְנַשֶּׁה עוֹרְרָה אֶת-גְּבוּרָתֶךָ וּלְכָה לִישֻׁעָתָה לָּנוּ:
(ד)
אֱלֹהִים הֲשִׁיבֵנוּ וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה:
(ה)
יְהוָה אֱלֹהִים צְבָאוֹת עַד-מָתַי עָשַׁנְתָּ בִּתְפִלַּת עַמֶּךָ:
(ו)
הֶאֱכַלְתָּם לֶחֶם דִּמְעָה וַתַּשְׁקֵמוֹ בִּדְמָעוֹת שָׁלִישׁ:
(ז)
תְּשִׂימֵנוּ מָדוֹן לִשְׁכֵנֵינוּ וְאיְבֵינוּ יִלְעֲגוּ-לָמוֹ:
(ח)
אֱלֹהִים צְבָאוֹת הֲשִׁיבֵנוּ וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה:
![<b>גפן ממצרים</b>. כלומר בזכות שהיו גדורים מעריות זכו ליציאת מצרים, והם כגפן שאינה מקבלת הרכבה אחרת (יוסף תהלות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
גֶּפֶן מִמִּצְרַיִם תַּסִּיעַ תְּגָרֵשׁ גּוֹיִם וַתִּטָּעֶהָ:
(י)
פִּנִּיתָ לְפָנֶיהָ וַתַּשְׁרֵשׁ שָׁרָשֶׁיהָ וַתְּמַלֵּא-אָרֶץ:
(יא)
כָּסּוּ הָרִים צִלָּהּ וַעֲנָפֶיהָ אַרְזֵי-אֵל:
(יב)
תְּשַׁלַּח קְצִירֶהָ עַד-יָם וְאֶל-נָהָר יוֹנְקוֹתֶיהָ:
(יג)
לָמָּה פָּרַצְתָּ גְדֵרֶיהָ וְאָרוּהָ כָּל-עבְרֵי דָרֶךְ:
![<b>מיער</b>. ע' תלויה, ונשאר רמי שהיא החריבה את בית המקדש, ועוד שברמי נרמז חטא הגאות שהיא גרמה החורבן (רח"ו).<br/><b>יכרסמנה חזיר מיער</b>. ע' תלויה כי מראש אמור עד מצות העומר שבעים פסוקים, ונשאר מיר גמטריא עמלקי, ועוד, יכרסמנו כמו יסכר המן, מיער ע' תלויה שהמן נתלה לסוף ע' יום, וזיז שדי גמטריא משה עם הכולל שבזכותו נצלנו. והאר"י ז"ל כתב שהוא נדמה לחזיר שמהכל יוצאים גרים חוץ מעמלק, כדאיתא במכילתא בשלח (יוסף תהלות), ויש להוסיף עוד שבזכות מצות העומר שהיה מרדכי לומד עם התנוקות של בית רבן נצולו (המלקט).<br/><b>יכרסמנה חזיר מיער</b>. לשון עתיד מטעם כי מפני מה יכרסמנו חזיר מיער על ידי טענת פרצת גדריה וממנה הוי הפקר (עיין חומת אנך בשם הרי ר' חביליו).<br/><b>מיער</b>. ע' זעירא תלויה, ובשמע ע' גדולה וקבועה, שבזכות ע' של שמע תבטל עיין של עשיו וזה ענין של הפסוק (ישעיהו נב) עין בעין יראו בשוב ד' ציון (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יד)
יְכַרְסְמֶנָּה חֲזִיר מִיָּעַר וְזִיז שָׂדַי יִרְעֶנָּה:
![<b>וראה ופקוד גפן זאת</b>. גפן רומז לשכינה וכן זאת (חומת אנך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טו)
אֱלֹהִים צְבָאוֹת שׁוּב נָא הַבֵּט מִשָּׁמַיִם וּרְאֵה וּפְקד גֶּפֶן זאת:
(טז)
וְכַנָּה אֲשֶׁר-נָטְעָה יְמִינֶךָ וְעַל-בֵּן אִמַּצְתָּה לָּךְ:
(יז)
שְׂרֻפָה בָאֵשׁ כְּסוּחָה מִגַּעֲרַת פָּנֶיךָ יאבֵדוּ:
(יח)
תְּהִי-יָדְךָ עַל-אִישׁ יְמִינֶךָ עַל-בֶּן-אָדָם אִמַּצְתָּ לָּךְ:
![<b>תחיינו</b>. מהגלות הזאת, ובשמך נקרא, שתמיד נזכור את נפלאותיך על שגאלת והצלת אותנו אכי"ר (מנוחת שלום).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יט)
וְלֹא-נָסוֹג מִמֶּךָּ תְּחַיֵּינוּ וּבְשִׁמְךָ נִקְרָא:
(כ)
יְהוָה אֱלֹהִים צְבָאוֹת הֲשִׁיבֵנוּ הָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה:
קראת? שתף חברים