למי שיש לו שונאים - פרק י
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>למה ד'</b>. ותשובה לשאלה זו כי משום הגאוה האנשים לא נכנעים בגלות ואינם שבים (רח"ו).<br/><b>למה ד'</b>., שהיא מדת הרחמים, תעלים לעתות בצרה שאינך מגלה קץ גלות האחרון. וזה לשון תעלים לאחרים (רח"ו).<br/><b>למה</b>. כאן זהו המקום הראשון שדוד המלך מקשה על הנהגת ה' (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לָמָה יְהוָה תַּעֲמד בְּרָחוֹק תַּעְלִים לְעִתּוֹת בַּצָּרָה:
![<b>ידלק</b>. ירדוף (רש"י), ועוד יש לומר ידלק עני ששורף אותו בכעסו (המלקט).<br/>ועל פי סוד יש לפרש כי עתידין צדיקים לעבור על פתחי גהנום להעלות רשעים משם ובדרך עוברם שם קצת נשרפים, וזה כוונת הפסוק משום גאות הרשע כלומר עוונותם, ידלק עני, הצדיק נשרף. והטעם לזה כי הצדיק היה לו מחשבות רעות ועל זה נידון ולרשע היה לו הרהורי תשובה ומטעם זה הצדיק מעלה אותו קצת מגיהנום (עץ הדעת טוב), ויש להוסיף עוד כי גם מטעם שהצדיק לא הוכיח לרשע נתפס ונענש גם הוא (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
בְּגַאֲוַת-רָשָׁע יִדְלַק עָנִי יִתָּפְשׂוּ בִּמְזִמּוֹת זוּ חָשָׁבוּ:
![<b>בצע ברך נאץ ד'</b>. עיין רש"י, וחז"ל דרשו פסוק זה על מי שגזל דבר ורוצה לברך עליו או לעשות מצוה בדבר זה, שבזה אין מצוה אלא ניאוץ ד'. ועוד אפשר לומר בוצע ברך שמברך למחצה שאינו גומר ברכתו ובולע משם ד' אז ניאץ ד' וכעין אמן יתומה. והנה רבינו בחיי פירש כאן ובוצע ברך שאם קודם הברכה כבר בוצע ושובר הלחם כרעבתן אז נאץ ד' שהקדים תאותו קודם לברכת ד' וכן בכל דבר. ועיין בזה לגבי מלכי צדק ברוך א' אברהם ועיין שם בפרדס יוסף (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
כִּי-הִלֵּל רָשָׁע עַל-תַּאֲוַת נַפְשׁוֹ וּבצֵעַ בֵּרֵךְ נִאֵץ יְהוָה:
![<b>כגבה אפו</b>. עיין רש"י, ועוד יש לפרש רשע כגובה אפו משום גבהותו אינו רוצה ללמוד ולדעת, בל ידרוש כי יודע הכל. וגם כשיש לו תכניות ומזימות אינו אומר בס"ד כי אין א-להים, לא מתחשב עם הס"ד בכל מה שעושה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
רָשָׁע כְּגבַהּ אַפּוֹ בַּל-יִדְרשׁ אֵין אֱלֹהִים כָּל-מְזִמּוֹתָיו:
![<b>יחילו דרכיו</b>. עיין פירוש רש"י, ועוד יש לפרש יחילו דרכיו מלשון אוחילה לו לשון תפילה שהוא משבח כל פעם דרכיו איך הגביר כוחו וגבורתו בלי להזכיר מרום משפטיך העזרה שהשפיע לו הקב"ה זה מנגדו אינו מסתכל על זה.<br/>או נאמר, יחילו דרכיו, שמתחיל כל פעם מחדש דרכו שרשעים מלאים חרטה ובכל פעם מתחיל משהו חדש בלי לחשוב לעזוב ולהתודות על העבר וזה מרום משפטיך לנגדו. וכמו כן כל פעם מתחיל במצוה ואינו גומרה כי אין ברצונו לגמור ולאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא.<br/>או נאמר יחילו מלשון חיל ורעדה, שכל הנהגותיו מביאים חרדה לעולם כי הוא כלי למשפטיך ד' וכמו שאמרו חז"ל מגלגלין חוב על ידי חייב (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
יָחִילוּ דְרָכָיו בְּכָל-עֵת מָרוֹם מִשְׁפָּטֶיךָ מִנֶּגְדּוֹ כָּל-צוֹרְרָיו יָפִיחַ בָּהֶם:
![<b>אשר לא ברע</b>. לא תבא עלי רעה (רש"י), ועוד יש לפרש אשר לא ברע כי הוא חושב עצמו גם לצדיק ואינו עושה רע (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
אָמַר בְּלִבּוֹ בַּל-אֶמּוֹט לְדר וָדר אֲשֶׁר לֹא-בְרָע:
![<b>ותוך</b>. עיין פירוש רש"י, ועוד יש לפרש ותוך לשון שבירה ובזיון כמו תוכו לרגליך, מנבל וממית אנשים (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
אָלָה פִּיהוּ מָלֵא וּמִרְמוֹת וָתֹךְ תַּחַת לְשׁוֹנוֹ עָמָל וָאָוֶן:
(ח)
יֵשֵׁב בְּמַאֲרַב חֲצֵרִים בַּמִּסְתָּרִים יַהֲרג נָקִי עֵינָיו לְחֵלְכָה יִצְפּנוּ:
(ט)
יֶאֱרב בַּמִּסְתָּר כְּאַרְיֵה בְסֻכּה יֶאֱרב לַחֲטוֹף עָנִי יַחְטף עָנִי בְּמָשְׁכוֹ בְרִשְׁתּוֹ:
![<b>ידכה ישוח ונפל בעצומיו</b>. אמר שעוד בענין אחר הוא דרך הרשע לתפוס העניים, עושה עצמו דכא ושח הוא וחבורתו כדי שלא ישמרו בני אדם מהם ויוצאים אתם בחבורה לדרך וכשהם רחוקים מן הישוב מראים להם כחם ועצמם ותופשים אותם, וזהו ונפל בעצומיו חלכאים. והוא כתיב מילה אחת וקרי שתי מלות (רד"ק).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
יִדְכֶּה יָשׁחַ וְנָפַל בַּעֲצוּמָיו חֵיל כָּאִים :
(יא)
אָמַר בְּלִבּוֹ שָׁכַח אֵל הִסְתִּיר פָּנָיו בַּל-רָאָה לָנֶצַח:
(יב)
קוּמָה יְהוָה אֵל נְשָׂא יָדֶךָ אַל-תִּשְׁכַּח עֲנָוִים:
(יג)
עַל-מֶה נִאֵץ רָשָׁע אֱלֹהִים אָמַר בְּלִבּוֹ לֹא תִדְרשׁ:
(יד)
רָאִתָה כִּי-אַתָּה עָמָל וָכַעַס תַּבִּיט לָתֵת בְּיָדֶךָ עָלֶיךָ יַעֲזב חֵלֶכָה יָתוֹם אַתָּה הָיִיתָ עוֹזֵר:
(טו)
שְׁבר זְרוֹעַ רָשָׁע וָרָע תִּדְרוֹשׁ-רִשְׁעוֹ בַל-תִּמְצָא:
(טז)
יְהוָה מֶלֶךְ עוֹלָם וָעֶד אָבְדוּ גוֹיִם מֵאַרְצוֹ:
(יז)
תַּאֲוַת עֲנָוִים שָׁמַעְתָּ יְהוָה תָּכִין לִבָּם תַּקְשִׁיב אָזְנֶךָ:
(יח)
לִשְׁפּט יָתוֹם וָדָךְ בַּל-יוֹסִיף עוֹד לַעֲרץ אֱנוֹשׁ מִן-הָאָרֶץ:
קראת? שתף חברים