להיות חסיד - פרק צט
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>ד' מלך</b>. ועל ידי זה ירגזו עמים. יושב הכרובים, ועל ידי זה תנוט הארץ (מהר"ם אלשיך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
יְהוָה מָלָךְ יִרְגְּזוּ עַמִּים ישֵׁב כְּרוּבִים תָּנוּט הָאָרֶץ:
![<b>ד' בציון גדול</b>. יש הבדל בין גדול שהוא גבוה אבל מונח על הארץ למטה לרם שהוא כולו למעלה ואין לו שום עמידה על הארץ. והנה יש ויכוח בין ישראל לעמים שישראל מאמינים שהוא גדול כי גם שוכן על הארץ והגויים אומרים שאינו אלא רם שהוא למעלה ואין השגחתו ויסודו על הארץ. וזהו ד' בציון לישראל גדול, אבל לעמים ורם הוא על כל העמים, ולעתיד לבא גם הגויים יודו שמך גדול ונורא, ודו"ק (ר"מ בנעט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
יְהוָה בְּצִיּוֹן גָּדוֹל וְרָם הוּא עַל-כָּל-הָעַמִּים:
![<b>יודו שמך גדול</b>. כי הנה עד שלא יכרת עמלק שמו כביכול חסר וה' וכסאו חסר כביכול א' ואם כן בהכרת זרעו של עמלק יתגדל שמו וזה קדוש ה"א כאשר מקדש הוא אז יתגדל שמו, ודו"ק. וכן איתא בזוה"ק גדול ד' ומהולל מאד, מתי בעיר אלקינו, ודו"ק (חומת אנך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
יוֹדוּ שִׁמְךָ גָּדוֹל וְנוֹרָא קָדוֹשׁ הוּא:
![<b>ועוז מלך משפט אהב</b>. ג' מכוונים אל האמת, מלך וזה מלך משפט אהב, וכן מי שהוא עניו וזה כוננת מישרים, וכן מי שעוסק בתורה ובגמ' וזה משפט וצדקה אתה עשית (חומת אנך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
וְעז מֶלֶךְ מִשְׁפָּט אָהֵב אַתָּה כּוֹנַנְתָּ מֵּישָׁרִים מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בְּיַעֲקב אַתָּה עָשִׂיתָ:
![<b>רוממו ד' א'</b>. כלומר על ידי מעשיכם הטובים מתגדל כבוד ורום של א' שהוא כאב, בדרך אם חכם בני ישמח גם אבי (בעל אור תורה)](images/icons/info.jpg)
(ה)
רוֹמְמוּ יְהוָה אֱלֹהֵינוּ וְהִשְׁתַּחֲווּ לַהֲדם רַגְלָיו קָדוֹשׁ הוּא:
![<b>משה ואהרן בכהניו</b>. כלומר משה ואהרן היו בבחינת שרים ולא היו צריכים להתפלל רק לצוות, וכמו עמדו ואשמעה, וכן אהרן במגפה, אבל שמואל הוצרך להתפלל ולקרוא שמו של הקב"ה (בעל עקדה).<br/><b>משה ואהרן בכוהניו ושמואל בקראי שמו</b>. כלומר שלשתם זכו למדה שהשכינה מדברת מתוך גרונם, משה כידוע בנבואתו, וכן אהרן ביום הכפורים כמ"ש כשהיה השם יוצא מפי כהן גדול וכו', וכן שמואל כשקרא את שמו ואת שמואל ולא אמר אותי ממילא ידעו כולם ששכינה מדברת מתוך גרונו, ודו"ק (גר"א).<br/><b>משה ואהרן בכהניו</b>. כלומר המופלגים בכהונה הם משה ואהרן, וכמו כן המופלגים בקוראי שמו הוא שמואל, ודו"ק (רש"ר הירש).<br/><b>משה ואהרן בכוהניו</b>. כלומר שמשה לא לקח כלום משום אדם (כמ"ש לא חמור אחד מהם נשאתי), ואהרן סובב בכלל ישראל לעשות שלום, ושמואל קיים שניהם, ודו"ק (ארץ החיים).<br/><b>משה ואהרן</b>. דמסרי נפשהון מטול עמא (תרגום), ופירש הפסוק על מסירות נפש של משה אהרן ושמואל, וגדלות הבורא ששומע תפילתן, מטל פי' מגין מלשון מטללתא, ודו"ק.<br/><b>ושמואל בקראי שמו</b>. כי הנה כל אותם שנקראו שמואל בעבור הבת קול שיצאה ארבעים שנה קודם לידתו של שמואל ואמרה עתיד להולד צדיק ושמו שמואל, הגם שלא כוון עליהם הבת קול אלא על שמואל בן חנה כולם נתנבאו והם חבל נביאים שנתנבאו בימי שמואל. וזה כוונת הפסוק משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו, במה שנקראו שמו שמואל זכו להיות נביאים (ילקוט שמעוני שמואל עח חיד"א).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
משֶׁה וְאַהֲרן בְּכהֲנָיו וּשְׁמוּאֵל בְּקרְאֵי שְׁמוֹ קרִאים אֶל-יְהוָה וְהוּא יַעֲנֵם:
![<b>וחק נתן למו</b>. ידוע שהקץ הוא למועד מועדים וחצי הנזכר בדניאל, וזהו למו ר"ת למועד מועדים וחצי (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
בְּעַמּוּד עָנָן יְדַבֵּר אֲלֵיהֶם שָׁמְרוּ עֵדתָיו וְחֹק נָתַן-לָמוֹ:
![<b>אל נושא</b>. א' נושא לכלל ישראל, אבל להם כלו' למשה ואהרן נוקם על עלילותם בשמעו נא המורים (במדבר כ), ושמואל מת בחור על שלא הדריך בניו בדרך טובה (רש"י).<br/><b>אתה עניתם</b>. והראיה שאל נושא היית להם ואין מלאך יכול לישא לפשע (מהר"ם אלשיך).<br/><b>על עלילותם</b>. אלו הקמים על משה ואהרן (ראב"ע).<br/><b>עלילותם</b>. של משה אהרן ושמואל, ולשון עלילותם לא רק על עונם אלא גם במה שגרמו לאחרים שיחטאו כמו במי מריבה או שמואל בעבור בניו, ודו"ק (יעב"ץ).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אַתָּה עֲנִיתָם אֵל נשֵׂא הָיִיתָ לָהֶם וְנקֵם עַל-עֲלִילוֹתָם:
![<b>כי קדוש א'</b>. במה שמדקדק עם הצדיקים הוא מקודש בעולם וכה"א (שמות כג) ונקדש בכבודי (רש"י ז"ל).<br/><b>רוממו ד'</b>. על דרך שפירש היעב"ץ על פסוק קרוב ד' לכל קראיו לכל אשר יקראוהו באמת, שלכל קוראיו הם אפילו שקוראים הב הב קרוב אצלם, אבל לכל אשר יקראוהו באמת בעצם לכבודו יתב"ש אז הוא קרוב אצלם בהשגחה נפלאה פרטית, וזה כפל הפסוקים רוממו ד' א' והשתחוו להדום רגליו, אלה העובדים לארציות אז רק קדוש הוא בלשון נסתר, אבל רוממו ד' א' והשתחוו להר קדשו העובדים לרום מעלת הבורא אז ההשגחה היא כי קדוש ד' א' (חתם סופר דרשות שס"ה).<br/><b>רוממו ד'</b>. הנה הקב"ה עונה ביחוד למזכי הרבים ולממשיכים הרבים לעבודת ד' ואלו אין צריכים קרבן כי כבר מקרבים רבים לעבודתו יתברך ונרצה משור פר, ולפיכך משה ואהרן בכהניו ושמואל בקראי שמו קוראים אל ד' והוא יענם כי שמרו עדותיו כלומר מלשון ואעידה בם לשון התראה ואף על פי שחק נתן למו אלו הקרבונת מ"מ לא ענם אלא בשביל עדותיו אשר שמרו להורות לעם ד' תורת ד' (חתם סופר דרשות שס"ה).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
רוֹמְמוּ יְהוָה אֱלֹהֵינוּ וְהִשְׁתַּחֲווּ לְהַר קָדְשׁוֹ כִּי קָדוֹשׁ יְהוָה אֱלֹהֵינוּ:
קראת? שתף חברים